tisdag, november 22, 2005

Vart skulle Aleksej?

Det åtminstone två personer som har undrat lite över Penza. Den ena personen är pappa, hans jobb är ju att kolla så att jag sköter mig så det är naturligt, den andre personen är Jens som på två dagar har lyckats prestera två email, du förvånar mig fortfarande.
Följande frågor har jag fått:
  • Vart skulle Aleksej och vad gjorde han i Penza?
  • Hur försöjer man sig i Penza?
  • Vad gjorde du i Penza?

Vart skulle Aleksej och vad var hans ärende i Penza?
Aleksejs huvudanledning för att åka till Penza var att han skulle på ett affärmöte. Vad detta affärmsöte gick ut på vet jag inte riktigt. De blev väldigt familjära, och hade de haft vodka inbillar jag mig att de skulle druckit upp den för att sedan fortsätta fyllan på någon rysk sliskig karaokeklubb. Jag frågade inte vad det var för slags affärsmöte eller varför Aleksej skulle åka hem så tidigt. Min första regel i Ryssland som jag följer slaviskt är att inte fråga något om du inte är beredd att få ett svar du inte förstår. Som exempel kan jag nämna att jag idag fick svar på varför ryska män inte behöver vara bra klädda men ändå ha en snygg klädd flickvän. Svaret är helt enkelt att det är mannens uppgift att tjäna pengar, om två i familjen ska vara snyggt klädda innebär detta att mannen måste arbeta mer. Logiskt på ryskt vis ja. Jag vet åtminstone vart Aleksej skulle åka, hem till Moskva. Varför så tidigt för att han hade saker att göra i Moskva och inte ville gå på klubb med oss på kvällen. (Bilden visar Aleksej på Nataljas och Natasjas inflyttningsfest i maj)

Hur man försörjer sig i Penza
Jag vet faktiskt inte, jag hade läst om en klockfabrik i en tidning. I samma tidning klagades det över att klockorna som tillverkas i Penza inte säljs i Penza så vart de tar vägen vet jag inte. Det finns tydligen också ett stort universitetet i staden (något som jag givetvis inte såg), dit kommer många ungdomar från områdena runt Penza. Ungdomarna i Penza åker till det ännu finare Moskva för att plugga. niversitetet ska såledeles hålla hög standard, det är dock av mina högst partiska källor (Natalja som själv pluggat där. Nära ska det också finnas en stängd stad som inte ens är utmärkt på kartan. Jag antar att de som bor i denna stängda stad behöver en öppen stad för att kunna få andas lite friskt luft. Jag frågade om det var som Area 51, men i Ryssland är det så hemligt att man inte ens vet vad konspirationsteori är. Det fanns också en vapenfabrik i Penza men vem som behöver dem vet jag inte. Jag hittade en bild på vapenfabriken och känner faktiskt igen mig, vad de gör där är dock rätt okänt för mig.

Vad gjorde du själv i Penza?
Jag ville se Penza av den enkla anledningen att det är intressant att se okända städer. Jag vill uppleva hur det är i Ryssland, ju mer jag ser desto mindre förstår jag. Att jag valde Penza berodde helt enkelt på att jag hade en guide, Natalja. För dem som inte vet det så är Natalja min flickvän, jag kan inte säga sen när. Det har varit på gång länge, men precis som allt i Ryssland så kan man inte precisera något. Jag åkte dit och lät mig ledas runt och bara förundras.