tisdag, november 22, 2005

Rysk utveckling

Jag tror mig vara en mycket otypisk statsvetare, jag går inte dagligen och tänker på statsvetenskapliga problem såsom det svenska problemet med att allt färre och färre vill bli politiker. I mitt vardagliga liv struntar jag rätt blankt i detta, det är intressant men jag har annat att tänka på. När jag skriver uppsatser eller dylikt är det dock en annan sak, då verkar det som om jag inte tänker på annat. Detta gör jag i den fåfänga förhoppningen att min handledare ska tänka att jag är en miserabel person som inte har något liv och därför vill glädja mitt patetiska live med ett bra betyg. Inte heller brukar jag diskutera politik, detta då ingen egentligen bryr sig om vad jag tycker. Jag får varken betalt för att tycka något och inte heller frågar någon mig. Ibland händer det att dock att när jag säger att jag ska är i Ryssland till någon, upprepar denna person något fullkomligt bisarrt som de har läst i någon tidning för att sedan lägga till lite fördomar och presentera detta som deras profetia som självklar är sann. Då jag förstår att de inte är intresserade av att jag säger något som motsäger deras profetia så håller jag käften och säger "tja typ". Varför skriver jag då detta, det kan ju tyckas idiotiskt att jag först mässar om att ingen bryr sig om vad jag tycker för att i nästa andetag börja presentera min syn på Ryssland. Det finns två förklaringar; 1.) Människan är inte rationell. 2.) Jag gissar att ni är intresserade av vad jag tycker eftersom ni läser om mina eskapader i Ryssland. Det talas ofta om att Ryssland är på väg att återigen bli en diktatur, att Putin tillskansar sig mer och mer makt. Jag förstår inte varför Putin hittar på alla dessa dumheter, frågan är om han vet det själv. Det är givetvis inte heller bra att han gör det. Däremot så håller jag inte med om att detta automatiskt leder till diktatur. Jag anser att vi stirrar oss blinda på fel saker. Om utvecklingen i Ryssland går i rätt riktning har mycket lite att göra med demokratiutvecklingen, istället är det den ekonomiska utvecklingen som är viktig. De närmsta åren kommer det behövas enorma investeringar i Rysslands infrastruktur, bara för att bibehålla nuvarande standard, vilket knappast behöver tilläggas är undermålig. Elnätet är på många ställen mycket föråldrad, jag har läst om att man använder generatorer som togs som krigsbyte från Tyskland 1945, jag håller det inte för otroligt. Detta är kanske även talande för tysk kvalitet. På det stora hela så koncentreras Ryssland intäkter i form av olja till ett fåtal personer, huvudsakligen koncentrerade kring Moskva. Resten av landet glöms bort. Sveriges problem ter sig fjuttiga jämfört med Rysslands. Läste att Ryssland nuhelt plötsligt har för lite fritidshem och dagis, vem i Ryssland vill jobba på ett sådant ställe? Dåligt betalt förutom de privata då som är så dyra att normala människor inte har råd att placera sina barn där. Som artikeln så bittert avslutades med så stod man i Sovjetunionen i en två timmars kö för att köpa korv, nu står ens barn i flera år långa löer för att få en plats på ett dagis. Jag skulle inte heller bli förvånad om telefonnätet en dag fullständigt skulle braka sönder och samman, det är så ineffektivt. Det mobila är lite bättre men inte heller det tror jag på. Hur har det då blivit så här? En anledning är att det inte finns någon vilja eller pengar till reperation, en annan är den vansinniga privatiseringen i början av 1990-talet. Det lilla som fanns och fungerade slog man med hjälp av den fria kapitalismen sönder, detta lämnade plats öppet för ekonomisk brottslighet och annat otrevligt. Hur stor är då den ekonomiska brottsligheten? Ingen aning, jag sysslar inte med sådant jag vet bara att den är större än jag vill veta. Mutor är inget undantag snarare del av vardagen, likaså alla omständiga regler. Om Ryssland ska reformeras så måste man först ta tag i korruption, ekonomisk brottslighet, alla konstiga regler som ingen vet varför de finns och alla byråkrati. Kan man lycaks med detta så tror jag det finns goda chanser till att ekonomin blir livkraftigt och kan leva på något annat än olja och landet kan bli demokratiskt.
Om jag skulle gissa hur det går för Ryssland så är det neråt, man kan fortsätta leva på sin olja många år till men det kommer inte gynna befolkningen. Jag utesluter inte möjligheten att det kommer bli värre. Fast allt kan hända, jag kanske blir president i Ryssland, ingenting är omöjligt i detta landet bara man har tillräckligt med pengar.

2 Comments:

Blogger Göran Holm said...

Jag röstar lätt på dig som president! Det skulle ju vara coolt att kunna säga att jag har druckit öl med Rysslands president...

november 27, 2005  
Blogger Martin said...

Jag säger att det är en dum lag som så mycket annat i Ryssland, men att det inte är livsviktigt. Anser bara att det formaliserar något som redan finns, vill staten var taskiga mot NGO:s så kan de redan vara det, om de bryter mot lagen struntar de ganska grovt i.

november 28, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home