fredag, september 30, 2005

Min dag

07.30
Jag går upp, beroende på hur trött jag är ligger kvar i sängen mellan 0-10 minuter. Sedan går jag upp och skattar mig lycklig att jag är i Moskva och att jag har varmvatten i min dusch. Duschen kräver för övrigt en varsam hand, hittar man inte vad jag vill kalla dragläget så låter duschen som den ska explodera. En gång åkte faktiskt duschslangen av så att vattnet sprutade upp som en stor fontän.

08.00 - 08.15
Jag lämnar mitt rum. Strax därefter tar jag något slags transportmedel en bit på vägen. Jag säger något då det finns två att välja på, den ena är en vanlig buss och den andra är en liten minibuss kallad marchrutsjka i Ryssland. Jag gillar den sistnämnda mest, framförallt nummer ett då denna nästan går från dörr till dörr.

08.30-08.45
Har jag kommit till skolan och även hunnit köpa mig en youghurt på vägen, oftast av märket underverket helst med hallon och blåbär. I skolan dricker jag min youghurt och läser lite, för tillfället läser jag Den tappre soldaten Svejk. Ett riktig mästerverk, kan varmt rekomenderas. Jag har kommit 4/5 in i boken.

09.00
Börjar skolan och jag likaså, jag tar det som eventuellt är kvar av min youghurt och går in till klassrummet. Där får jag sätta igång med att se till att alla stänger ner alla spel eller annat oskolrelaterat. Efter en minut (fem beroende på om man frågar mig eller eleverna) så är allting klart och vi kan börja skoldagen. Eftersom jag inte är någon riktig lärare så består min uppgift mest av att kolla så alla gör vad de ska och pricka för allt de gör. Det kan väl vara på sin plats att förklarar lite närmare. I min klass är det tio elever, de går egentligen på Sofia distans i Stockholm, men också på Svenska skolan i Moskva. De får i början av terminen allt skickat till sig, allt från planering till den lilla elektrikern. Det ska därför kunna arbeta helt självständigt, jag är bara där för att ge lite extra stöd och se till att allt funkar som det ska. Alla eleverna är emellertid mycket duktiga och allt går jättebra, vilket jag finner mig i den konstiga situationen att jag ibland inte alls har så mycket att göra. Jag fördriver tiden bäst jag kan. Jag får dagligen rätt många mail, eleverna skickar svaren på sina uppgifter till sina lärare i Stockholm men även till mig så jag kan hålla reda på¨vad de gör och inte gör.

10.00-10.20
Rast. På måndgar är jag rastvakt, då brukar jag spela fotboll. Annars gör jag vad jag vill kanske läser lite mer ur Svejk, eller ubyter rövarhistorier med de andra lärarna vad vi varit med om på helgen.

10.20
Samma sak som vid 09.00. Ser till att spelen stängs ner.11.20Lunch. Ibland är det så gott att jag kan inte låta bli att äta en extra portion fastän jag vet att jag varken behöver den eller att jag kommer må dåligt minuten efter jag ätit upp. På torsdagar får jag dock skynda mig för då är jag rastvakt och ska återigen spela fotboll.

12.10
Lektion igen med samma rutiner.

13.40
Rast. Rastvakt på måndgar.

14.00
Lektion igen

15.00
Skolan slutar och jag skyndar mig på måndagar, tisdagar och torsdagar iväg till min lärare. En färd ungefär en timmer bort. Jag kommer alltid lite för sent, men det gör inte så mycket. Vi börjar alltid med att dricka te, hon har någon underlig idé om att man ska hälla upp teét för att sedan hälla tillbaka det i tekanan och upprepa detta tre gånger. Det ska bli bättre smak påstås det, jag känner ingen skillnad men har heller aldrig varit någonvidare tesnobb. Jag låter henne hållas, det är ju faktiskt inte det mest märkliga i Ryssland. I hennes hu har du nu av någon anledning satt in två vakter, ingen vet varför och min lärare gillar det inte. Troligtvis är det dock ingen direkt viktig person, det är ju bara två vakter. Det funkar så i Ryssland att alla som är något eller tror de är något ska ha en vakt.Sedan sitter vi och pratar om ditt och datten. Efter ett tag är det dags att ge sig i kast med ryskan. Jag presenterad idag min teori för henne att den som gjort ryskan var full när han eller hon gjorde den. Hon skrattade men förnekade bestämt, detta stäkte bara mina misstankar. Hon förnekar alltså stämmer det. På det stora hela går det bra, jag tycker det är jobbigt att ta sig till lektionen, men väl där så gillar jag det. Just nu håller vi på mycket med participer, participer kan enklast förklaras genom att man tar helt fullt begripliga ryska ord och förvränger uttalet på dem så att de inte alls låter som ord längre.

18.40
Lektionen är slut och jag brukar vara hemma på universitetet en timme senare genom ännu en färd med en marchrutschka. Det är på det stora hela intressant att se hur ärliga ryssarna kan vara, alla betalar och man skickar pengar fram och tillbaka. Glöm det välordnade Sverige där man betalar för att sedan gå in bussen. Här går man in, skickar pengarna framåt och får växel tillbaka till varenda kopek. Chauffören kör samtidigt som han ränar upp och ger tillbaka pengar, något som säkert skulle varahögst otillåtet i Sverige. Ibland är det för många i bussen, när det passeras en poliskontroll ber därför chauffören alla stående att sätta sig på huk så det ser ut som alla sitter på säten. Det finns alltid något intressant att se på under färden, idag såg jag till exempel två stadsjeepar som hade bråttom hem och därför kommit på den genialiska ideén att man kan göra på trottoaren. Jag väntar med spänning på den dagen jag sitter i en marchrutschka och den kör upp på trottoaren.

19.30-19.40
Äter jag kvällsmat. Matsalen stänger 20.00, så maten börjar ta slut. Jag äter så gott som allt, det är bara två saker som inte går ner. Det är frukostgröten som de i ett ej fåfängt försök har sparat hela dagen, jag blir åtmninstone inte frestad av kall dagsgammal havregrynsgröt med stelnat smör ovanpå. Den andra saken jag inte kan äta är gretja, detta är djävulens påfund. Gjort av bovete, smått och fullständigt smaklöst. Serveras något av detta så går jag iväg till närmsta kartosjkakiosk.

20.00-24.00
Gör jag vad jag vill. Pluggar, ser på film, läser eller är helt enkelt inte hemma. 24.00 är en bra tid att gå och lägga sig, då släcker de nämligen fasadbelysningen.