onsdag, september 07, 2005

Min kriminella bana

Imorgon ska vi ha föräldrarmöte på skolan, för några år sedan hade jag ingen tanke på att jag en dag skulle leda ett föräldrarmöte. Jag hade inte ens tanke på att jag någonsin skulle gå på ett föräldrarmöte. Det är dock inte detta jag ska berätta om, istället ska jag berätta om när jag gjorde inbrott hos min granne.

Det hela började i söndags, jag var lite krasslig och därför var jag hemma och gjorde ingenting. Detta trots att Moskva fyllde år. I och för sig är ryska högtider inte så mycket, dingenting är till för folket. På stadens dag går det till så att man stänger av centrum för alla bilar, kommenderar in tusentals poliser som inte gör något speciellt och sedan släpper lös pöbeln som får spatsera runt på stadens gator och fira bäst de kan. Det finns kanske några enstaka scener här och där men man kunde gott klara sig utan dem, ingen verkar bry sig om dem. Sedan går manrunt och firar utan att man för den sakens skull har så roligt, det är helt eneklt inte så folkligt. Tänk er Malmöfestivalen fast utan något kul, nej ryssarna kan fira men då ska det vara privata med de närmsta vännerna. På segerdagen var det dock värst då hade man till och med förbjudit allspritförsäljning i hela staden, något som jag inte trodde var möjligt. Det är ju som att byta plats på dag och natt, eller som de i ett avsnitt gjorde i Varanteatern; bta plats på Malmö och Göteborg.

Nåja jag kommer bort från ämnet. Det blev strömavbrott i söndags och då bröts också internet. Jag tänkte att det fixas nog till imorgon, och fortsatte att göra ingenting. Vilket var bra då jag upptäckte att jag hade mycket navelludd som behövdes avlägsnas.

På måndagen när jag kom hem efter min lektion vid 20 så funkade internet fortfarande inte. Jag försökte lite själv men skickade senare iväg ett SMS om hjälp, en halvtimme senare kom internetkillen. Hela våningens internet var borta, han sprang runt lite och kollade i andra rum. Tillslut hade han eliminerat alla andra möjligheter, felet låg inne hos switchern som min granne har. Vad att göra? Jag har bara träffat min granne i tio minuter, då han sa att han hette Leo och var kompis till min gamla granne Lee. För min del kan jag leav utan internet i några dagar men alla de andra som har internet kanske inte har lika stort tålamod. Vi kunde helt enkelt inte vänta. Vi låste ytterdörren för att inte någon babusjka skulle rusa in mitt i vår djärva operation. Vi tog fram skruvmejsel och började ta bort listerna runt det tredje fönstret i dörren, när det var gjort kunde vi ta ut glasskivan. Vi hade nu en skranglig dörr med ett 30 * 40 centimeter en meter upp i dörren. Jag vet ju knappt hur en switcher ser ut så detvar rätt självklart vem som skulle klättra in. Det går helt enkelt inte att bekriva synen när en 180 centimeter lång kille kravlar sig in genom en rysk dörr. Det är bara något som kan upplevas. Jag tog tyvärr inga foton på själva operationen, trodde inte det passade sig riktigt. När switchern var omstartad funkade internet igen, killen kravlar sig ur rummet igen och vi stänger till hålet och det blir som nytt, ser bättre ut nu än det gjorde tidigare. Under operationen uppdagades det också att min granne inte har flyttat in än, vad han gjorde här i tio minuter har jag därför ingen aning om.

Som en liten present för den goda servicen fick internetkillen en radio. Han hade blivit mycket imponerad av min lilla radio, som han sa så kunde man ju sitta och lyssna på nyheterna med den. Av en händelse hade jag en reservradio, och den gav jag nu bort. Han blev mycket glad och skulle bege sig hem för att lyssna på nyheter. För att sammanfatta, de har bättre internetservice i Ryssland. I Sverige hade ingen gjort inbrott för att jag ska ha internet.

6 Comments:

Blogger Martin said...

Vi gjorde det inte ordentligt så därför fick vi göra ytterliggare ett inbrott, denna gången passade jag på att ta lite bilder.

september 09, 2005  
Anonymous Anonym said...

Jag hade ju hoppats på en bild visandes en 180 lång, rysk datatekniker halvvägs genom dörren, men man kan ju inte får allt..

september 09, 2005  
Anonymous Anonym said...

Det är klyddigt med internet samt
man skall vara snäll mot sina grannar.

september 12, 2005  
Anonymous Anonym said...

Skrämmande läsning man hittar här. Min kusin Martin STORFÖRBRYTAREN... Hoppas du har det bra. Det verkar så av det som finns att läsa här./Kalle

september 21, 2005  
Anonymous Anonym said...

Martin, jag är bekymrad...du kan ju inte gå och bli kriminell...jag skulle se det som ett stort svek mot mig och resten av mänskligheten //sheriffen i norr...

oktober 30, 2005  
Anonymous Anonym said...

Vet inte om jag gör rätt men jag skulle vilja fråga dig lite saker angående interneringsläger...
Säg att du skrev på skalman.nu, men där är jag inte medlem...

Skulle vara grymt schysst om du kan maila mig så snabbt som möjligt om du vill hjälpa mig på :
jocke88_@hotmail.com

Tack!
Mvh
jocke

maj 02, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home