fredag, augusti 05, 2005

Mitt rum


Jag har ikväll drabbats av något så konstigt som inspiration och entusiasm. Jag tänker utnyttja detta med att beskriva något mycket personligt, mitt rum.
Rummet är jättefint beläget i universitet som är gigantiskt, jag bor på nionde våningen med utsikt ut mot staden (notera den olagliga internetsladden på den andra bilden). Detta är bra då jag oftast får lugn och ro, det ligger en stor paradgata/park utanför och det innebär att det är tyst när man ska sova, även om det av någon anledning skulle vara på dagen. Den enda gången jag har haft problem med att sova var den gången när ett gäng kåta vildhundar stod och skällde på varandra. Oturligt för mig men turligt för dem så var de för långt borta för att jag skulle kunna kasta något på dem. Rummet är på åtta kvadrat, men till detta ska man lägga till en hall, toalett och dusch som jag delar med min granne. Detta år har han varit kines och jag är spänd att få träffa min nya granne till hösten.
Jag har sådan lyx att jag har internet på mitt rum. Detta är givetvis en olaglig internetuppkoppling, fast polisen lär inte bry sig vad jag har fått höra så har även de samma slag uppkoppling. Något kylskåp har jag inte, jag lagar aldrig mat. Den enda gång jag sörjer britsen på kylskåp är de gånger det är förfest på mitt rum, fast om det är vinter så gör det inte så mycket. Någon gång när någon tycker det blir tillräckligt kallt på höstterminen så sätts elementen på, dessa har två lägen kallt (avstängt) och jättevarmt (på). Det omvända sker på vårterminen, det kan ju hända att temperaturen vänder efter att elementen satts på eller av men ryssarna är ett tåligt folk och klarar det.
Jag har funderat på att skaffa något eget ställe, inte för att jag vantrivs utan för att jag tycker det är lite litet. Fast å andra sidan har jag allting nära. Jag har en matsal, en restaurang,

tvättstuga, post, affärer och dessutom nära till jobb och centrum. Sedan spenderar jag inte så mycket tid i mitt lilla rum och det är billigt.