torsdag, juli 28, 2005

Inget speciellt

Mars 2005
Igår var jag glad, då töade det. Jag tyckte det var rätt trevligt med snö, snö som för en gång skull ligger kvar. Nu är jag emellertid hjärtligt trött på den. Som man kunde gissa så frös det sen, det innebar att vägarna var hala som en svart pist med bara is i. Detta ledde till att jag senare på kvällen ramlade och slog sönder två öl, som tur var lyckades jag rädda de andra två. Jag tvingades att jobba i fredags, men nu har jag en hel veckas påsklov. Den ska jag använda till att plugga stenhårt och kanske åka till Smolensk. Först ska jag dock kurera mig, jag fick försvara Sveriges ära igår. Var tvungen att visa att svenskar kan dricka vodka. Vad gör man inte för den svenska nationella äran.

Igår kom Andrejs flickvän på besök från Jekaterinburg, på grund av detta så beslöt sig Andrej att bjuda in till fest. Han bjöd därför hem alla han kunde komma på till Jean-Marie (sägs med fransk accent). Förutom mig så representerades Sverige av Alexander och Martin. Martin hade sin flickvän Dasja där (som vi kallar för Kasja, vilket betyder gröt på ryska) vilket uteslöt honom från det mesta av festandet och Alexander dricker som en käring (för att använda Martins ord). Oj, två paranteser i samma mening, det måste vara något slags rekord.
Jens skrev ett mail till mig i förrgår, kan ni tänka er Jens skriva mail, han hade inte riktigt förstått vad det är för skola jag jobbar på. Så det kanske är fler som inte har gjort det. Här är adressen dit http://www.sveskolmoskva.com/main.html det finns nu även bild på mig om ni har glömt hur jag ser ut. Här är en direkt länk till förskolan http://www.sveskolmoskva.com/forskolan.html Det är dyrt att ha sina barn där men det har föräldrarna råd med (uppenbarligen, annars hade inte barnen gått där) Jag jobbar på skolan för att jag ska kunna vara i Ryssland även nästa termin. Några planer på att bi ryss på heltid har jag dock inte. Vad jag ska göra nästa termin vet jag inte, kanske fortsätta som denna termin eller läsa lite historia.
Spännande saker som har hänt sedan jag skrev sist är att jag har åkt monorail, skaffat läsekort på Leninbiblioteket. Det är ett rätt tufft bibliotek. Varit på en kyrkogård och letat efter ett krigsminnesmärke men ej hittat det. Pluggat en massa vilket jag tror gett resultat. Snart läst ut min ryska bok om utrikesministrar. Varit på ett museum. Flummat runt lite i största allmänhet.
Hur är det mer er där hemma? Är allt sig likt? Jag har hört att det nästan är sommar i Sverige, stämmer det?