torsdag, juli 28, 2005

Livet är hårt i Moksva

Februari 2005
Så då var det dags för ett nytt massmail. Som anas i titeln är livet förvisso en dans på röda rosor, men det tar också ut sitt pris. Jag har väl mig själv att skylla, förra terminen gick jag i skolan tre timmar om dagen och sen var jag ledig. Nu har jag skaffat mig ett jobb och kan inte kosta på mig at vara student längre, förutom på helgerna fast då pluggar jag inte. Jag jobbar på svenska skolan där jag är förskoleassisten där jag drar in stora pengar, om man räknar med vad en rysk medellön är och vad jag tjänar och tänker på hur mycket jag skulle tjäna i Sverige om jag hade ett jobb där med samma förhållande till medellönen som här så skulle jag haft en månadslön på 150 000 kr. Det säger kanske mer om den ryska medellönen än min lön. Jobbet är kul och kollegerna är bra. Jag känner mig dock inte så hemma i diskussionerna i lärarrummet, där pratas det om hur man undviker att frysa och vilken skam det är att på spåret inte sänds längre, säsongsavslutning eller något ditåt, jag har även lärt mig oerhört mycket om vårens nya sjalmode. Eftersom jag varken fryser, känner när jag fryser, ser på Tv har Tv eller planera att köpa någon sjal så är jag helt ute. Om vi bara hade pratat om metrons historia, gamla bolsjeviker och mensjeviker, samt klubbar i Moskva och Arkhangelsk så hade jag varit som fisken i vattnet.

De föregående nätterna har jag drömt konstiga drömmar. I natt drömde jag att jag var pokerspelare, jag vann stort och fuskade dessutom. Förra natten drömde jag att jag skulle gifta mig, men jag vet inte med vem. Det var först efter en evighet när jag hade valt skjorta, det blev en lila, som jag skulle få reda på det men då vaknade jag.
Jag har också börjat med privatundervisning, hemma hos min lärare. Vi träffas tre gånger i veckan och börjar med att dricka te, imorgon ska jag köpa kaka. Hon är en mycket bra lärare, jag har bara haft henne två gånger så jag vet faktisk inte riktigt, bara en sådan sak som att hon bor på samma gata som Andropov och Brezjnev bodde på borde egentligen var bevis nog. Jag känner att jag borde ha börjat med privatundervisning för länge sedan, då hade jag varit grym nu. Tills imorgon måste jag ha kommit på något intressant att berätta till teet.
Även på festsidan har jag inte legat på latsidan. Det kändes en smula surrealistiskt när jag i söndagsmorse vaknade på tunnelbanan på väg åt fel och med en trollstav i handen. Jag vaknade snabbt till och bytte tåg och var snart hemma och sov. Helgen var inte tänkt att vara så hård, i Lund kan jag gå ut två dagar i veckan, här är det svårt. På fredagen var vi och spelade bowling, jag kom två varje gång, vi var sex som spelade. Sen var vi på ett ställe, ett riktigt snobbställe med bara sex toaletter. Jag är förvånad att jag blev insläppt och att det bara fanns sex toaletter, fick sedan veta att det fanns jättemånga toaletter gömda någonstans. På lördagen hade jag inte tänkt gå ut, jag hade tvättat och köpt en påse chips och skulle just gå upp och ladda ner en film när jag träffar några bekanta. Eftersom jag tyckte det var nyttigt att få lite omväxling med vem jag umgås med var jag inte svår att övertala. Det var jag, en annan svensk, en schweizare, en mexikan, en amerikan och en ryska. Nackdelen med att gå ut i Moskva är att alla kommer ihåg mig för att jag är så lång och ståtlig. Vi drack en del öl, sen fick helt plötsligt German för sig att vi behövde flickor vi vårt bord så han hämtar upp tre stycken, problemet var att det bara var en och en halv singel vid vårt bord och amerikanen kunde knappt tala någon ryska samt att jag inte anser att jag behöver hjälp med sånt. Jag tror flickorna blev lite förolämpade, jag bryr mig inte jag kommer inte komma ihåg dem, möjligtvis att de kommer ihåg mig. Sen var det här med trollstaven ja, vi drog efter några timmar vidare till en annan klubb. Där har jag troligtvis fått staven, fast jag kommer inte ihåg hur jag fick den bara att jag tappade den på metrostatione Park Kultuy när jag bytte tåg, jag var så trött att jag inte orkade vända mig och ta upp den. Det var nog rätt bra att jag tappade den, vad ska jag med en trollstav till. vad. I helgen tänkte jag inte gå ut, jag tänkte vara lite kulturell, jag ska bland annat besöka det nerlagda (här vet jag faktiskt inte alls vad jag hade för planer, jag kan bara konstatera att helgen inte blev så som jag hade planerat) och kanske även mausoleet. Mausoleet kan man bara besöka på morgnar så antingen får man inte gå ut på kvällen eller får man vara ute hela natten. Man kan ju förvisso muta sig in där på natten.
Vädret I Moskva är bra, idag har det varit 13 minus ungefär och strålande, har inte frusit. Det är mycket snö.