söndag, juli 03, 2005

Arkhangelsk försök ett

Igår natt var jag nära att hamna på ett tag till Arkhangelsk. Vi var ett gäng på nio stycken som var ute på restaurang, jag, Alexander och Martin 3 diskuterade om vi skulle åka till Jaroslav på sondag. Ja sade att det var samma järnväg som ledde till Arkhangelsk. och vi borde därför hitta något snabbt tåg. Martin 3 tog fasta på detta och föreslog att vi i slutet av januari skulle åka till Arkhangelsk. På den vägen var det, efter ett tag var det någon som tyckte att man skulle vara mer spontan och Martin 3 föreslog att vi skulle åka till Arkhangelsk samma natt. Efter noga överägande, då jag gjorde en noggrann kalkyl över allting kom jag fram till att man måste vara lite mer spontan i livet. 23.00 slet jag och Martin oss från födelsedagskalaset för att kasta oss in i en taxi hem till vara korridorer for att ösa ner det viktigaste; kamera, kläder, färdkost (vodka), pass och en bok. Taxi till tågstationen där vi var 23.45 till vart stora förtret upptäckte vi att det bara gick tåg till stallen vi hade varit på; St Petersburg, Kazan eller ställen långt borta Murmansk (40 h), Krasnojarsk (46 h), Vladivostok (jättelång), Novorossisjk (40 h). Inget tåg till Arkhangelsk vi försökte med Jektarinburg men det tåg som gick österut skulle inte stanna där annars hade det varit ett fullgott alternativ, bara 29 timmar. Vi insåg oss dock besegrade, nu ska jag bara leta upp information om alla tåg som går från Moskva på natten så jag är beredd nästa gång.
Annars har jag haft besök i helgen av Johan och Champus, det var mycket kul. Det hoppas jag att även de tyckte också. De verkade åtminstone uppskatta den natten då vi mutade oss in till Kremlmuren för att se Mausoleet på nära håll. Deras insatser på klubbarna kan jag inte heller laga på. Att de även hade med sig en fin present till mig satte bara guldkant på deras besök. Jag ar dock glad att de åkte i måndags, jag vet inte om jag hade pallat flera sena nätter med lite sömn. Tror i och för sig att de var rätt trötta också. En annan minnesvärd episod var ute på marknaden där Hampus köpte glass och jag var tvungen att lyssna på hur bra försäljerskan tyckte om Sverige, detta grundat på IKEA och att hon en gång hade åkt en SAAB. Sen får vi ju inte glömma incidenten vid Ljublanka där både Hampus och Johan ollade huset och höll på att bli inburade på grund av det. Jag räddade dock situationen genom ett rådigt ingripande, vi skulle bara se minnesplaketten av Andropov på huset.
Annars har det val inte hänt mycket mer, ännu en bra vecka i Moskva med andra ord. Nu ska jag dock förhoppningsvis få en hel del pluggat.
Det har jag varit helg här, Oktoberrevolution. Det var sista gången man officiellt firade den, kommunisterna kommer fortsätta att fira den men får inte ledigt för det. Putin har bestämt att det nu får vara slut på sådant trams.