måndag, juni 27, 2005

McDonald´s, Karma och IKEA

I lite över en månad höll vi ut sen gick vi till McDonald’s för att kalasa på lite riktigt svensk mat. Jag lyckades till och med beställa milkshake (och nej det heter inte milkshake på ryska så lite klurigt var det) Tyvärr var det för mycket folk inne på McDonald’s, så vi tvingades inmundiga vår måltid ute i det fria med vantar och halsduk. Efter denna underbara måltid var det dags att ge sig av hemåt för att hinna hälla i sig lite honungsvodka innan utekvällen började. Eftersom jag hade varit på Karma innan blev jag vägvisare. Vi kom till klubben välbehållna även om vi fick kliva över två stycken som låg på marken. Vad de gjorde vet vi inte riktigt - vissa av oss hävdar att de bara kramades, andra säger att de slogs. Vi gick in och tittade på salsadansarna. Alla vi killar önskade att de hade tagit den där salsakursen för många år sen. Det fanns en hel del fina saker att vila ögonen på dansgolvet. Tråkigt nog för resten av klubben bestämde jag mig för att dricka öl istället för att dansa salsa. Vilket också gick rätt bra. Många var imponerade av hur snabbt jag drack upp min öl. Efter ett tag var det någon som fick för sig att vi skulle ha en vattenpipa, vem som sen sa att vi skulle ha banansmak kommer jag inte ihåg och den personen lär nog inte erkänna det. Det smakade med andra ord inte bra, fast det var rätt roligt att blåsa ut röken och blåsa bubblor i pipan. Jag förstår nu varför folk börjar röka, det här med nikotin är bara en undanflykt de vill blåsa rök. Efter X antal öl var det dags att dansa. Mark från Texas blev uppraggad av en 45-årig tant som han inte kunde bli av med förrän han ljög om att en av tjejerna i sällskapet var hans flickvän. Då blev tanten sur och aggressiv. Under tiden så lyssnade vi på musiken och dansade lite. Det visar sig att ryssar är dåliga på att dansa och på att välja rätt musik. Ryssar tycker tydligen ännu bättre om att göra om fina 80-talsklassiker till hemska låtar än vad tyskar gör. Vid ett tillfälle fick vi avbryta dansen för att en mindre vacker kvinna skulle dansa på scenen. Det var ratt tråkigt förutom när hon drog upp en medelålders maffiakille (han hade åtminstone livvakt) han kunde uppenbarligen inte dansa, men hon tyckte att han skulle strippa för publiken vilket jag tror att ingen i publiken ville att han skulle göra. Efter det forsatte dansen men de fortsatte med showerna. De kallade fram några gogodansare som vi var måttligt intresserade av. När det kom ut en kille som skulle dansa hade jag lust att putta ner honom och skrika till honom: Du skadar mig sluta. Tjejerna bakom oss tyckte emellertid om honom de var som trollbundna (de var inte i vår grupp). Som den gentleman jag är så avstod jag därför att putta ner honom och lät honom forstätta dansa.
Det tror jag var ungefär hela kvällen - den var mycket lyckad. Dagen efter var jag på historiska museet som jag hade stora förhoppningar på men som visade sig vara ett uruselt dåligt museum. Som tur var så hade de en utställning om de Gaulle och de franska piloter som tjänstgjorde på östfronten under andra världskriget. Jag fick se ett fint jakovlev’3 plan och Stalins paraduniform när han träffade de Gaulle. När jag var på väg hem träffade jag Mark och John. John är svensk och hade kommit med förslaget att de skulle åka till IKEA för att äta köttbullar. Jag följde givetvis med och åt 20 köttbullar och en bit prinsesstårta. Sedan shoppade vi loss i den svenska mataffären. Kaviaren var nog bästa fyndet. Mark hade rätt roligt åt när vi läste i de svenska böckerna på IKEA eller att vi kommenterade vad sakerna hette med barnslig förtjusning. Han misstänkte att det var som porr för oss, han hade nog rätt.