måndag, juni 27, 2005

Första erfarenheten av fest i Ryssland - definitivt inte sista

Ja i fredags skulle vi gå ut - vi var fyra som skulle gå ut och göra stan osäker. Vi började på mitt lilla rum där även fyra andra tittade in för att skåla i lite vodka med oss. Tyvärr hade vi för lite vodka så vi fick ge oss av på olika håll. Mitt gäng skulle gå på klubben Real Mccoy. Vi tog tunnelbanan och pratade lite om den sovjetiska konsten och den senaste femårsplanen. När vi kom till tunnelbanestationen stötte vi på Hanna i vår ryskgrupp. Man kan undra vad oddsen för det är. Hon skulle hem till en kompis som vi också träffade. Han bjöd oss på lite öl på gatan och sen var vi övertalade att vi också borde följa med hem till honom. Han bodde i centralt i stan och betalde 2500 dollar för sin lägenhet. Vi undrade hur en sociologiprofessor kan ha råd med det, för det var vad han var. Väl hemma lyssnade vi på några av hans tusen CD-skivor. Vi slutade aldrig att dricka öl även om den temporärt tog slut och vi var tvungna att gå till kiosken för att köpa nytt. Sen diskuterade vi lite Kafkas och tittade på gamla Pink Floyd videor från Moskva. Samtidigt som professorn blev mer och mer närgången mot Hanna. Då tyckte vi det var dags att gå för så bra var faktiskt inte videorna. Väl ute på gatan så blev Texas Mark galen och skulle sno den brasilianska flaggan från Brasiliens ambassad. Jag sade: Tålamod min lärjunge, då tiden är inte mogen än. Vi började sen leta efter klubben. Vi gick runt i några timmar och jag började tycka det var riktigt kul att fråga folk var klubben låg. Tyvärr hade alla en egen uppfattning om var både gatan och klubben låg. Till slut blev Synt Håkan och Josh så trötta att de bestämde sig för att åka hem. Jag fick hjälpa dem att beställa en taxi och sen när jag var klar med det så var Mark borta. Jag sprang i den riktningen jag hade sett honom försvinn. Jag sprang, eller gick snabbt, in på en sidogata där jag blev stoppad av två poliser som skrattade åt mitt passfoto och frågade om jag hade en pistol. Jag var tvungen att visa att mitt studentleg inte var en pistol. Sen var de nöjda och hoppade in i sin kraftigt underdimensionerade polisbil. När jag skulle gå så hoppade Mark fram bakom ett träd som han hade gömt sig bakom - han hade inte lika stort förtroende för den ryska polisen. Tillslut hittade vi två stycken som visste exakt var klubben låg. Mittemot metrostationen. Då var det en halvtimme tills metron öppnade så vi väntade och tog den hem. För att sen ta en nattmacka och gå och lägga oss vid sju. Det var min andra upplevelse av nattlivet i Moskva jag tyckte kvällen var rätt rolig. Vad som var lite hemskt var att vi gick förbi samma gata fyra eller fem gånger och under hela tiden låg där en död människa på vägen.