söndag, juni 26, 2005

Första massmailet från Moskva


För att fyllla min blogg med någonting så lägger jag in massa massmail från 2003 och framåt. Håll till godo.

Jag har ännu inte fått mitt bagage, jag ska få det imorgon har de sagt. Jag antar att jag får vara glad att de åtminstone har hittat det. Jag har ju annars TATU att värma mig hos. Idag så regnar det och jag blir därför lite inmobil, min regnjacka ligger i mitt bagage. Jag som hade tänkt åka in till centrum idag och köpa lite fina propagandaaffischer för att pryda mitt rum. Helst hade jag velat hitta en med Putin. Rummet är på ungefär 8 kvadratmeter och ligger på sjunde våningen. Huset är byggt i sann stalinistisk tradition med många stjärnor och skäror. Man hade nog utan problem kunnat få plats med alla Lunds studenter i det. Idag när det var moln kunde man inte se toppen av det. Jag ska ha min första lektion om ca två timmar i en stor förfallen betongbyggnad. Vad som är lite märkligt är att det bor en gumma på varje studentkorridor och bara sitter där, vad hon gör har jag ingen aning om. Kanske ser till att alla följer reglerna. Annars finns det vakter överallt som kollar att man har studentkort. Vissa är nitiska och ska kolla allting andra är nöjda om man bara viftar lite i luften eller visar plastfickan där man har kortet.
Jag var inne i Moskva igår och överallt finns det massa gummor som sopar gatan, tigger eller försöker sälja allehanda saker.
Flygresan var en pärs. Först skulle vi byta till ett SAS plan fast det blev fullt så då skulle vi omdirigeras till Düsseldorf. Fast i och med att vi hade försökt komma med SAS planet missade vi Düsselfdorfplanet. Till slut fann jag mig vara resledare för fem ryssar och en annan svensk. Svensken var en medelålders man som jobbade med att utvidga IKEA:s marknad i Ryssland. Tillslut kom vi till Finland där de sade att vårt bagage skulle vara med på flyget. Det var bara att äntra den ryska Tupolevmaskinen (Tu-154) vingen skakade lite betänkligt i början men det gick ändå bra. Efter diverse luftgropar var vi nere på marken. Under färden hade jag suttit och förbannat benplatsen - till och med på en dålig svensk charterflygning har man mer plats för benen. Första klassen var emellertid med skinnfåtöljer. Inredningen i första klass måste ha varit det dyraste när man byggde planet. Givetvis dök inget av gruppens bagage upp i Moskva.
Efter en taxifärd så kom jag åtminstone till hotell Sputnik där jag efter diverse diskussioner fick ett rum.
På morgonen tänkte jag vandra lite men jag missbedomde hur stort Moskva är, jag gick nog sammanlagt en mil igår.
Så mycket mer har inte hänt här jag har snackat med två svenskar och min granne som är från Schweiz och TATU då förstås.