måndag, juni 27, 2005

Gorkij Leninskij och bögklubb

Igår hade jag ingen lektion, därför beslöt jag mig för att göra en utflykt till Gorkij Leninskij (det var där Lenin dog) Det tog jättelång tid att komma dit, först åkte jag metro i en timme sedan buss i ytterliggare 20 minuter. Det hjälpte ju inte att jag precis missade bussen med 10 minuter så jag fick vänta i 70 minuter. Jag var dock fast besluten att ta mig till museet även om jag inte hade en aning om hur jag skulle ta mig hem igen. Min guidebok talade bar om hur man åkte dit inte hur man kom tillbaka. På bussen fick jag hjälp av babusjkan bredvid mig om var jag skulle hoppa av, hon gav också tips på att jag kunde åka tillbaka med samma buss från två olika stallen. I den lilla byn fick jag fråga efter vägen, som tur var träffade jag en gubbe som också skulle till museet. Han gick emellertid jättelångsamt och det tog den dubbla tiden att komma fram, än om jag hade gått själv. Väl framme gick jag och letade efter kassan. Jag blev emellertid tillsagd att promenera lite, man kan ju inte gå in på museet nar som helst (fattar ju alla utom jag). Fem minuter senare fick jag gå in. Gruppen bestod av vår guide, ett par från Canada, jag samt en annan guide som gick efter oss och stängde dörrarna. Jag fick agera tolk till kanadickerna. Det man såg i museet var i stil med: Lenins böcker, Lenins telefon (Ericsson modell, äldre), alla brev Lenin skrev för att klaga på att forbindelsen i hans telefon var så dålig, Lenins rullstol, Lenins motordrivna rullstol (som han aldrig använde), Lenins biosalong med tillhörande piano som han syster spelade bakgrundsmusik på. Jag tyckte hela var helt underbart, Värdefullast var uppenbarligen Lenins Rolls-Royce som vaktades av en k-pist beväpnad vakt. Bilen i sig hade fina larvband istället for bakhjul och den hade gått hela 125 km, som ny alltså. Vi fick även se allas sängar, inklusive Stalins som en av kanadensarna tyckte var liten.
Sen var det dags att åka hem och då fick jag lift hem av kanadensarna, de var ju lite tätare än mig så de hade hyrt en bil och chaffis som väntade på dem. Det ar alltid en lika spännande och livsfarligt äventyr att åka bil i Moskva (Mamma och pappa ni kan nog glömma det med husbil) som tur var sa åkte jag i en cityjeep. Efter en mycket trevlig färd till hotell Kosmos begav jag mig hem medels metro. Nar jag kom till universitetets metrostation tänkte jag att det var dags att vi svenskar började lära känna varandra lite bättre genom att dricka öl. Jag gick in och gjorde kassörskan förskräckt när jag sa att jag ville ha 8 öl. Jag fick ju förklara att jag hade många vänner, alla svenskar var mycket positiva till mitt forslag och två gick och köpte ännu mer öl så den inte skulle riskeras att ta slut. Efter att ölen var slut åkte in till Röda Torget (givetvis mer öldrickande på metron som vanliga ryssar) för att leta efter något Cafe. Till slut hittade vi klubb 911. Glada i hogen gick vi in, efter ett tag reagerade vi på att bartendern såg väldigt bögig ut, likaså gästerna. Förutom de tjejer som var i vårt sällskap fanns det inga tjejer dar, det såg ut som en bögklubb och var också en bögklubb. Vi brydde oss inte om det utan tog en liten sväng om på dansgolvet, Katarina tog till med och använde stolpen som fanns på dansgolvet.
Sen gick vidare till nytt ställe. Där slutade också vår kväll då jag och några andra trots allt var tvungna att ha lektion idag, vi tog en taxi hem. Till var oerhörda munterhet visades det att taxichaffisen var en grek som körde runt i sin lilla Lada på natten. Han sade dock aldrig varför han bodde i Moskva om han var grek. Vid ett tillfälle fick han gå av for att fråga några kvällsvandrare var han var och hur han kunde komma rätt. Nar vi val blivit avsläppta vid universitet tyckte jag att vi kunde gå om kemiska och fysiska fakulteten så jag kunde upplysa alla om allt jag visste om dessa byggnader. Jag blev våldsamt nerröstad. Väl hemma somnade jag och sov tills jag vaknade då jag gick upp for att äta frukost i studentresturangen där de visade årets underklädesmode på tv.
Lektionen idag var mycket bra, det känns ыom jag har hamnat i rätt grupp. Vi läste en tidningsartikel om gisslan i Ryssland.