måndag, juni 27, 2005

Piter

Förra helgen var jag i St Peterburg. Tågen till St Petersburg går från Leningradskij vokzal och dit kom vi med metron som (metro Komsomolskaja som fick det namnet till ära för alla de som från Komsomol som hjälpte till att bygga metron i Moskva). Först så var vi tvungna att gå genom en restaurang för att komma ut på perrongen efter det gick vi på tåget och jag gick och lade mig rätt snabbt. Josh däremot stannade upp och pratade med den ryska killen som vi delade kupé med. Så fort man är med någon av amerikanarna och man träffar någon ryss så är man inte intressant att prata med så fort de har fått för klart varifrån ens medresenär kommer ifrån. Annars gissar ryssar att jag kommer från Baltikum, Sverige förväxlar de ofta med Schweiz. En del har dock koll på att IKEA är svenskt och att SAAB är en bra bil att åka i. På morgonen hade emellertid den ryska killen blivit biten av en kackerlacka, så jag antar att det ibland är bra att man inte är populär.



I St Petersburg så började vi undersöka staden och kom fram till att den är mindre än Moskva. Därefter så gick vi runt och tittade på intressanta saker. Jag kände mig nästan som i sjunde himmeln när jag gick på torget där blodiga söndagen ägde rum eller när jag såg rummet där den provisoriska regeringen blev arresterade 1917. Inte rför att jag är vidare morbid av mig, bara det att jag kände historiens vingslag. Eremitaget tog det mesta av dagen, och efter att vi hade ätit så skulle vi gå och se en punk/folkbandsgrupp på klubben fiskfabriken. Gruppen var faktiskt bra och dessutom träffade vi en massa svenskar som pluggade i St Petersburg.
Positivt var att ölen var ännu billigare än i Moskva. Lite senare på kvällen var det dags för att bege sig till en ny klubb, vi trängde in oss i en liten Lada. Fem personer i baksätet, även taxisten tyckte vi kom billigt undan med 120 rubel.
På det andra stället så var ölen också billig. Vilket är trevligt. När vi kom ut från klubben så var jag på romantiskt humör och tyckte vi skulle vandra tillbaka till hotellet i månskenet ( detta röstades emellertid ner av de andra). Jag vet inte om det var månsken som gjorde att jag fick de galna idéer. Tillbaka på hotellet startade jag ett kuddkrig och vann det också.
På morgonen missade vi frukosten med två timmar men hann ändå se mycket av staden. Peter och Paul fästningen, kryssaren Aurora, fler krykor och tunnelbanan. Jag fick se fängelset där några av de ledande revolutionärerna hade suttit fängslade och en tant skulle förklara för mig hur de kommunicerade mellan varandra, hon lyckades faktiskt göra sig förstådd. Eller var det jag som lyckades förstå.
Efter detta så gick vi på jazzklubb för att sen dinera. Vi försökte beställa åtta olika rätter innan vi slutligen fick någon slags glass som vi inte hade beställt. Ölen var emellertid även här billig.


På morgonen så tog vi dagtåget hem för att amerikanarna trodde att man skulle få se jättemycket av Ryssland på det sättet. Det gjorde man ju också men det var mest bara skog och sjöar.
Det är väl i stort sett vad vi kortfattat gjorde i St Peterburg. Jag fick vara guide hela tiden eftersom jag läste kartan så bra och att jag hade guideböckerna. Det som jag nästan tyckte var resans höjdpunkt var när jag lyckades köpa den sovjetiska konstitutionen från 1948 för 30 rubel.
Vad man kan säga om St Peterburg är att man upplever det som en liten stad efter att man har varit i Moskva. Allting är koncentrerat till centrum medan de i Moskva har jättemånga centrum. Allting är mycket rakare och staden har mera vatten. Tyvärr så saknar staden några väsentliga saker. För det första de har inte snabbmastkedjan där man kan köpa bakad potatis. Inte heller så har de lika många museum. Fast ölen är billigare.