måndag, juni 27, 2005

Efter en vecka i Moskva

Man får väl börja någonstans, jag har nu varit i Moskva i en halv vecka och fortfarande inte haft någon lektion. Idag har jag emellertid gjort ett prov, 70% rätt så jag får se om några timmar vilken grupp jag hamnar i. Hitintills har jag emellertid gjort en del. Jag har gått runt i Moskva, gått genom ett otal säkerhetskontroller (Moskva firar sin födelsedag), varit på en rysk byggmarknad (laminatgolv är hett för tillfället) lärt känna massa svenskar, dekorerat mitt rum med de obligatoriska propagandaaffischerna och varit magsjuk. Så helt bortkastat har tiden inte varit, jag har dessutom börjat läsa Pippi Långstrump på ryska. Vilket var rätt tråkigt då jag visste exakt vad som skulle hända och boken kändes aningen för barnslig. Efter några veckor gick jag därför över till Harry Potter, jag tänkte att alla pratar så bra om boken. De var väl okej, fast efter att ha läst två böcker tröttnade jag även på Harry. De började ju på samma sätt, Harry sitter på sitt rum och har tråkigt sen åker han till skolan där han råkar ut för massa äventyr. Efter några veckor övergick jag därför till att läsa sådant som jag brukar läsa i Sverige, historiska böcker och upptäckte att de var mycket lättar att läsa än Harry Potter. Hitintills har jag inte druckit någon vodka jag gissar på att det kommer till helgen (hoppas jag) öl har jag däremot druckit.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du är ju bara en av de hjärntvättade svenskar som tror att ni har det så bra i Sverige. Det enda ni kan göra är att hälla skit på andras sätt att leva. För min del har jag inte sett någonting som på något sätt liknar någorlunda "service" i Sverige. Det finns ingen service här, alla är ju jämnlika eller hur? Men service FINNS i Moskva, där springer personal i en skobutik av sig för att hitta de rätta par skor åt dig. Men vet du vad som kännetecknar en "normal svensk" - det är att ni är så blinda, ni ser bara det som ni vill se och ni fullständigt ärligt tror på att Sverige är paradiset på jorden. För min del, jag dör av tristess i Sverige, ni kan inte leva, ni bara håller vid regler och klagar på allt annat osv

januari 01, 2006  
Blogger Martin said...

Modigt av dig att kritisera anonymt, all heder åt dig. Jag har aldrig påstått att allt är bra i Sverige inte heller att allt är dåligt i Ryssland. Om du tar dig tid att läsa allt det jag skrivit så så bör du få en mer nynserad bild. Själv tycker jag att du skulle kunna behöva det, du verkar vara fullständigt förblindad. Jag kan ge flera exempel på där rysk service är bättre än svensk precis som jag kan ge exempel där svensk service är bättre än rysk. Jag tänker dock inte göra det, varför ska jag egentligen kommentera en anonym person som bara spyr galla? Kom med konkreta exempel så ska jag svara dig. Skobutiken, alltid när jag köpt skor i Sverige har jag blivit vänligt bemött precis som jag har blivit när jag har köpt i Moskva. Så jag är lite nyfiken på vad personalen i "din" skobutik i Sverige har sysslat med. Slutligen ett råd, livet är vad man gör det till, livet vehöver inte vara tråkigt.

januari 05, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home