söndag, juli 03, 2005

Arkhangelsk försök två

Jag skulle bara meddela att jag åker till Arkhangelsk imorgon, därför kommer jag vara rätt frånvarande. Ni som inte vet något om denna underbara stad så kan jag avslöja att man får åka tåg dit i ungefär 20 timmar. Staden ligger strax under polcirkeln uppe vid ishavet. Bara namnet låter fruktansvärt kallt. Staden är på strax över 300 000 invånare och det ska enligt rykte vara en meter snö där. Med tanke på att idag i Moskva (enligt svensk terminolgi) har varit snökaos kan jag bara tänka mig hur det är i Arkhangelsk.
Vad gör man då i Arkhangelsk? Jag vet faktiskt inte. Det ska enligt ryktet finnas världens största sågfabrik där och tre museum, två klubbar (varav den ena är strippklubb på onsdagar, då det kostar 20 rubel extra att gå in), snö, lite affärer och enligt Lonely Planet Rysslands trevligaste ryssar.
Vi var och köpte biljetter idag 1400 rubel (300-400 kronor) för tre biljetter, vi trodde inte det var sant och försökte ge dem mer pengar i kassan, fast de ville inte kassörskan ha.
Idag kom även en ryss förbi och frågade om jag ville vara med på snöbollskrig. Min granne var inte hemma så jag skulle väl agera substitut. Jag avböjde dock, vilket jag senare ångrade. Jag har inte haft snöbollskrig på jättelänge.