torsdag, juli 28, 2005

Födelsedag och segerdag

Juni 2005
Först och främst får ni tacka Johan N för att ni får detta mail, jag pratade med honom igår på ICQ och det uppdagades att han inte visste vad jag ska göra den närmsta tiden och därför får ni detta.
För det andra jag kommer hem runt den 20: e juni, jag missar därför helt studenterna. Jag ber om ursäkt, detta året är nog det år som jag allra mest hade velat gå (förutom mitt eget år då) detta då mina gamla frilufsare nu tar steget från att vara flitiga gymnasister till att bli dekadenta studenter. Jag önskar er alla framgång i den transformationen och njut av tiden.

För det tredje trodde ni detta skulle bli det sista massmailet från Ryssland, men ni har fel. Jag åker tillbaka i höst och stannar tills juni. Som förhoppningsvis alla vet jobbar jag nu på svenska skolan i Moskva på förskoleavdelningen. Nästa termin har jag blivit befordrad och fått jobb på högstadiet. Min titel kommer inte längre vara förskoleassisten (förutom i undantagsfall) istället är det handledare/klassföreståndare. Jag kommer att ha tolv elever som jag ska handleda, deras riktiga lärare sitter i Sverige och man håller kontakten med hjälp av någon ny fluga som kallas Internet eller kort och gott nätet. Jag ska bara sitta och se till att man gör vad man ska och inte spelar nätverksspel och gör sina läxor i tid. Detta har fått flera drastiska konsekvenser. Jag har för första gången på två år skaffat mig en fickkalender, en gul och som jag tror alla utom jag tycker är ful. I den ska jag skriva upp viktiga saker som när jag ska ha kvartssamtal med mera. Den andra drastiska åtgärden är att sen förste augusti tänker jag säga upp mitt rum på Malmö Nation och innan dess kommer jag ha en rejäl utflyttningsfest.

Jag har blivit oerhört glad att jag får stanna ännu ett år till i Moskva. I söndags var jag ute och gick och bara njöt av att vara här. Jag såg även på Star Wars episod tre, och förstod allt utom en sak (de pratade ryska) jag förstår inte varför C3PO blev förskräckt i den sista scenen han var med i, hann inte uppfatta det. Om någon vet så snälla säg till. Dessutom får ni alla ett helt nytt år på er att besöka mig. I övrigt är det som vanligt, dygnet har för få timmar och det är väl en anledning till att jag inte har skrivit tidigare. En annan anledning är att jag har haft två besök de senaste tre helgerna. Mina dagar ser ut som följande, jag går upp 7.30 och börjar jobba 9.00 och på jobbet får jag vara fram till klockan tre, på måndagar, tisdagar och torsdagar får jag skynda mig iväg för då ska jag ha ryska en timme senare vilken slutar 18.40. Runt 20.00 brukar jag vara hemma. På onsdagar har vi planering på skolan och då brukar jag vara hemma runt 18.00 och på fredagar stannar jag kvar i skolan för att ta del av en tjänsteförmån som heter fri öl. På helgerna försöker jag hinna med allt det som jag annars skulle göra, dricka öl, gå på klubbar, besöka mausoleet och andra museer, njuta av Moskva, vara bakfull och allt annat som kan fröjda en kille i tjugofemårsåldern. Inte konstigt att det finns för få timmar på dygnet, om jag fick önska mig något skulle det vara att jag inte behövde sova så många timmar. Nu undrar säkert många hur jag hinner med att plugga läxor, svaret är att det gör jag inte. Min dagliga läxläsning brukar inskränka sig till att jag har en lapp i fickan med glosor som jag försöker lära mig under dagen. Det går rätt bra. Annars försöker jag att prata och läsa så mycket som möjligt. Jag känner mig inte så motiverad att direkt när jag kommit hem på vardagrana sätta mig och plugga, jag tar hellre en bok och läser eller åker in till stan. Till detta ska tilläggas att jag har ett livstidsprojekt att kartlägga alla som ligger begravda i Kremlmuren, detta är oerhört spännande och tar ytterliggare tid i anspråk.

Utvalda saker som jag har sysslat med under den senaste tiden: Jag fyllde år den 13:e april vilket var mycket roligt och vi hade en stilla middag jag och fyra grabbar. Två dagar senare gick vi ut, först hade vi förfest på mitt rum då jag bland annat fick en femlitersöltunna i present. Denna sprutade mycket öl men väldigt lite där man ville ha det, i glaset. Några tangenter på mitt skrivbord gick sönder; delete, fem, fyra ctrl, frågetecken och apostrof. Hur detta skedde har jag inte förstått. Sedan var det in i taxi där jag och min öldunk själva fick lyssna på en tragisk kärlekshistoria från 1970-talets Moskva. Sedan hade jag min bästa utekväll i Moskva och var mycket ………….

Jag har lärt mig att åka rullskridskor, detta gick väl så där. Jag fick ett gigantiskt blåmärke på smalbenet när jag körde in i ett järnrör. Detta trots att jag bar alla de skydd man kunde behöva, jag var dessutom den enda killen som bar något skydd. Jag var med andra ord mycket omacho. Jag har gått sönder mina skor och behöver köpa nya, men har hittills inte hunnit. Jag har firat segerdagen i Ryssland, vilket för en gångs skull innefattade lite alkohol. Anledningen var att de hade stängt alla butiker i Moskva som sålde alkohol, vi lyckades dock mygla till oss lite diskret i en kiosk. Jag befriade sedan en moskvaflagga från dess tråkiga plats på en fasad och satte senare upp den i mitt rum istället. Efter detta var jag i segerparken där jag gick omkring till 23 då ville jag hem ,men det ville alla andra också men de närmsta nedgångarna till metron var stängd det var bara traska de fem kilometrarna in till centrum med alla de andra tusentals dumbommarna. Kolckan två var jag hemma och fick sedan snällt gå upp fem timmar senare, de andra dumbommarna var lediga och kunde utan problem vila ut dagen efter. Under dagen såg jag även Kofi Annans bil. Jag har även spelat bowling och gjorde då en trippelstrike. Jag har även varit hemma hos några av dem mer priviligerade svenskarna i staden och fått se hur de lever och det skiljer sig rätt mycket från mig, jag är dock säker på att jag lever det bästa livet. Som det ser ut nu ska jag åka tillbaka till Ryssland runt den 12:e augusti. Jag planerar att spendera det mesta av tiden till att vara i Lund och förkovra mig. Övrigt som hänt är att jag denna vecka drömt två gånger på ryska. Mitt hår är också mycket långt då det har uttrycks beundran för mitt lockiga hår. Jag har också helt vant mig av vid dillsmaken och tycker nu att den är lika naturliga som någon annan krydda i maten. Från och med den sjätte så kommer jag inte ha något varmvatten. För att summera så är allt bra, jag ser dock fram emot att komma hem. Jag har i över en månad längtat efter sill och den senaste tiden har jag också blivit mer och mer sugen på en Mer passionsfrukt.