fredag, juli 29, 2005

Nizjnyj Novgorod

Skriva kort? Ja det går väl. Min adress är MGU Moskva sektor ZJ (ж), tecknet kommer du inte se. Postadressen kommer jag inte ihåg nu, jag återkommer. Fast det tar ruskigt lång tid för breven att komma fram. Själv var jag i Nizjny Novgorod i helgen och det var trevligt. Det var dessutom mycket billigt, kvällsmaten gick på 300 rubel och då hade jag druckit två öl, två vodka och ätit en dundermiddag. Jag har sett Sacharovs hus och därmed också hållit i den telefon som Gorbatjov ringde till honom 1986 för att säga att han fick komma tillbaka till Moskva. Finns en del sjysta foto på mig när jag pratar i telefon eller när jag ligger i professors Sacharovs säng. Liten huligan får man ju vara när man går på museum.



Vi har varit på en del kostiga Caféer. Det bästa var där de inte hade någon matsedel, men envisades med att vi skulle säga vad vi ville ha och de skulle se om de kunde fixa det. De kunde varken fixa borstj eller pelmeni så vi gick till ett nytt ställe. Till det stället, som var bra, kom senare också personalen från det förra stället. De insåg väl att de inte hade någon mat så det var lika bra att gå och äta på nytt ställe. Det var dock mycket billigt. Jag åt och drack gott för det lilla priset av 250 rubel. Det säger ju inte er ett jota, men det är billigt jämfört med Moskva. Jag tror att i Moskva skulle motsvarande lätt gå på minst det dubbla priset. Jag har också för andra gangen köpt ett paket cigaretter. För det hisnande priset av 6 rubel fick jag de historiska Belmorskkanalscigretterna. NN var en mycket trevlig stad, de hade kvar alla gamla statyer från Sovjetunionen så jag tror att jag gjorde alla lite halvt irriterade för att jag envisades med att se alla statyer och minneplaketter vi gick förbi. Atmosfären var mycket lugnare än i Moskva, det var en behaglig tvåmiljoners stad.

Idag har jag sett Lenin för andra gången. Han ser fruktansvärt välbevarad ut. :) Jag funderar på att ta reda på alla de som ligger vid Kreml muren. Detta projekt fortskrider, och det har också fått sällskap av andra personers projekt. Martins projekt gick ut på att skriva ett fitness lexikon, som nu är klart, Alexander skulle skriva alla ryska bilar som fann och vad som skiljer dem åt, det projektet tror jag dock inte kom längre än till planeringsstadiet slutligen ska Marcus jobba på ett lexikon som varje kille behöver när han dejtar ryska tjejer, vet tyvärr inte heller hur det gått med detta. Problemet jag har med mitt projekt är att man inte får stanna inne på området, så hur ska jag kunna skriva upp alla utan att göra bort mig fullkomligt? Det är mitt i-landsproblem.