tisdag, september 27, 2005

Pass och den fria informationen

Tycker följande episod är talande för de monumentala skillnader mellan Sverige och Ryssland. I helgen var jag ute och flanerade på staden med Natalja, av någon anledning kom vi in på det spännande och alltid lika aktuella frågan om pass. Fram till då visste jag inte att ryssarna skrev in om de var gifta eller hade barn i passet. Jag frågade varför man gjorde på detta korkade vis och förklarade att i Sverige visar passen endast vem vi är, inte vad vi har för anhöriga. Jag är ju van vid att ryssar är konstiga och blev därmed inte förvånad över hur man kan komma på något så urbota dumt. Hon däremot vet inte alls hur konstiga svenskar/ryssar (beroende på hurman väljer att se det) och kunde därmed inte få in i sitt huvud hur det var möjligt att inte skriva in sådana viktiga saker i passet. Jag förklarade att det fanns ingen anledning till att skriva in det. Hon försökte då fälla mig genom att fråga hur föräldrar får reda på att deras barn har gift sig. Jag var tvungen att begrunda och smälta denna nya information, tillslut sa jag att barnen brukar säga det till sina föräldrar. Dessutom brukar det inte behövas sägas, föräldrarna är med på bröllopet. Ja men förutom det insiterade hon. Jag gav upp och erkände att det mycket möjligt att mina föräldrar inte alls är gifta med varandra. Det är inte ens säkert att jag är deras son, jag är ju inte inskriven i deras pass.
Till hennes försvar måste sägas att hon tyckte idéen att inte skriva in det i passet var tilltalande men hur det var möjligt förstod hon inte, det hade nog inte jag heller gjort i hennes situation.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

En liten fundering. I sverige är det ju ofta så, har jag märkt, att så fort folk gifter sig rasar det snabbt på med barn vart annat år ungefär... Om det nu är likadant i Ryssland och om man tänker sig en trebarns familj, vilket i sverige är ganska vanligt. Då tvingas de under en rellativt begränsad tid, säg 8-10 år, byta pass 4 ggr? Bara för att sen när/om de skiljer sig, vilket också är ganska vanligt, byta en 5:e gång? Måste bli en väldans massa extra arbete, vilket leder mig till min undran: Är detta arangemang bara där för att skapa arbetstillfällen, eller handlar det om att de tycker informationen passar i passen?

september 27, 2005  
Blogger Martin said...

Ryssarna är inte helt korkade. För att exemplifiera. I tyngdlöst tillstånd går det inte att använda en vanlig penna, NASA besöt sig därför för att utveckla en penna som fungerade även i rymden. Efter flera år var man färdig, och den hade bara kostat flera miljoner dollar. Sovjetunionen löste det på ett annat sätt. De använde blyerts. På samma sätt är det här, man skriver in i passet med en vanlig penna och stämplar för säkerhetsskull några gånger.

september 28, 2005  
Anonymous Anonym said...

Angående pass. Man byter inte pass i Ryssland med varje barn man skaffar! Man skriver in namnet på det nyfödda barnet i föräldrarnas pass.
Samma sak när man gifter eller skiljer sig så noteras det i passet och bekräftas med en stämpel. Listan kan vara lång om du gifter och skiljer dig många gånger! ;-)
en rysk tjej

februari 17, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home