måndag, oktober 31, 2005

Vardagsmysterier

I Ryssland finns det många vardagliga mysterier. Här är ett försök att rada upp de mest vanliga och mystiska. Det första mysteriet har jag redan berättat om, det härmed järnvägen och varför de envisas med att ha ett hus vid varje järnvägskorsning där det bor en flaggviftande person. Jag har ännu inte fixat bilder på det men på mitt höstlov ska jag ut och resa så då ska jag försöka fota lite. Jag kan verkligen inte komma på någon bra anledning till varför man väljer att ödsla resurser och pengar på att bygga upp ett sådant här system och ännu mindre att underhålla det, det torde stå rätt klart att det är meningslöst. Fast uppenbarligen inte.

Metron rymmer många mysterier, det första är kanske det mest märkliga. I metron finns det gott om reklam för metron, denna består av bilder på vackra damer klädda i uniformer med självklara klatschiga fraser som att det alltid är bra väder i metron eller att man ska stå till höger i rulltrappan. Jag har sen jag kom till Moskva letat och letat men ännu inte hittat alla dessa vackra kvinnor, de enda damerna jag hittar i metron är varken unga eller vackra tvärtom, några har till och mer mustach än jag får efter en hel vecka utan rakning. Frågan är då var alla dessa vackra flickor är, det finns förvisso rätt många metrostationer jag inte har varit vid än.

Något som jag mycket snart kom i kontakt med i Ryssland var bristen på växel. Följande historia belyser det rätt väl. Jag är på väg till jobbat och smiter in i min ordinarie affär där jag brukar köpa youghurt, jag är känd där nu. Jag kommer in går till kylen tar min flaska och går för att betala. I min plånbok så ligger det två olika sorters sedlar en femtiolappssedel och två tre stycken femhundrasedlar. Jag är en erfaren utlänning i Ryssland och jag vill ha växel för jag vet hur man blir bemött om man har för stora sedlar, har man inte tiorubel jämnt kan man få åka gratis just för. Jag ser att kassörskan sitter och räknar en stor bunt med sedlar, det finns gott om växel. När jag sträcker fram min femhundralapp får jag ändå svaret att det inte finns någon växel, av någon anledning ändrar hon sig och det finns tydligen visst då växel. Kanske för att jag brukar handla där. Detta är inte unikt, har man inte växel eller allra helst jämna pengar så möts man med suckar och missnöje.

I Ryssland är alla bord reserverade men det är ändå aldrig något problem med att få bord. I själva verket är ytterst få bord bokade men alla ser ut som de är bokade. Varför? Ingen kan väl vandra in i en tom restaurang och verkligen tro att alla bord som det står bokad på verkligen är bokade. Det är ett spel för galleriet, mysteriet är inte varför det står bokat på alla bord, mysteriet består istället att man envisas vid att hålla fast i något som alla vet är en lögn. Ett lysande exempel är när jag var på klubben kult härom veckan. Ingen kan väl på allvar tro att någon har bokat ett bord klockan tre på natten utan stolar?

Ett annat intressant mysterier är Rysslands högtider. Jag har svårt att tänka mig att det några finns människor som har ett mer sådant komplext förhållande till sina högtider än ryssarna. De vet ofta varken varför de är lediga eller när de är lediga. Högtider ändras ofta, och ingen vet oftast förrän dagarna innan när de kommer vara lediga. En onsdag fick jag och mina kursare reda på att vi inte skulle ha någon lektion på fredagen då det var en fridag, ryktet hade surrat i flera veckor men det var först på onsdagen de kunde ge besked. Om några dagar så är det den sjunde november, förra året var sista året man firade oktoberrevolutionen i år har man istället ändrat firandet till den 5 november. Ingen vet vad som är så speciellt med denna dag, en fri dag ska man dock ha och då får man väl hitta på en.

Hur länge är en dygnet runt öppet affär öppen? Min åsikt är att affären aldrig stänger annars är den inte dygnet runt öppet. I Ryssland är mycket dygnet runt öppet fast det betyder inte att affären alltid är öppen, ofta har man en teknisk paus på fyra fem timmar på morgonen. Är affären då fortfarande dygnet runt öppet? Enligt mig nej, enligt ryssarna ja. Detta kan ställa till med problem som till exempel en marsmorgon när man efter en hel utekväll bara vill få i sig någonting i magen. Detta kan leda till sådana absurda saker som att man får stå först i McDonalds "dygnet runt" öppna drive thru och vänta på att klockan ska bli halv sex. Varför skriver man bara inte att det är öppet varje dag mellan de och de tiderna? I Sverige gissar jag på att det hade varit förbjudit att skriva dygnet runt öppet, falsk marknadsföring. Dessutom vad är teknisk paus? Jag har märkt att ibland kan toaletterna vara stängda på grund av teknisk paus. Innebär det att toaletterna måste vila sig lite för det spolats allt för många gånger i dem? Jag förstår verkligen inte.

Något jag länge undrat över är varför man som äkta ryss ska envisas med att dricka importerad sliskig öl i form av amerikanska Budweiser eller Miller´s, detta när det finns fin öl som Sibirskaja Korona, Nevskoe, Klinskoe eller Tinkof. Svaret på detta mysterium vet jag faktiskt, det är status att dricka utlänsk öl. När detta uppkom vet jag inte, jag väljer dock hellre en rysk öl än äcklig. Sedan får ryssarna tycka vad de vill om mig. Här ser ni mig glad i och lycklig i Nizjny Novgorod drickande en rysk öl, Elin ser också rätt nöjd ut.