måndag, november 28, 2005

Gå på badhus för dummies

I helgen så har jag hunnit med mycket, jag har varit på klubb, varit på födelsedagsfest, köpt ett par nya fina röda skidbyxor och simmat. Det sista var det som var mest intressant.
För er som någon gång funderar på att simma i en rysk simhall följer här sju enkla steg hur man ska göra om man vill simma i Ryssland.

Steg ett - skaffa tillstånd för att bada
Först och främst måste man vara frisk för att få bada i Ryssland. Detta måste ju en läkare bevisa, därför måste man uppsöka en läkare som kan undersöka en och skriva ett dokument. I mitt fall så gick jag till Skandinaviska medicinska centret, varför det heter så vet jag inte det hade ingen som helst anknytning till Skandinavien. Natalja frågade den mycket serviceinriktade receptionisten om jag som skandinav fick rabbat, vi fick som vanligt i Ryssland ett mycket artigt svar. Jag betalde 250 rubel och fick order om att gå upp en trappa för att vänta på doktorn. Jag gjorde så och strax kom den trevligaste läkare jag någonsin träffat och genomförde den bästa undersökningen jag har varit med om. Fritt översatt lyder konversationen ungefär så här:
"Var så god och sitt."
"Tack."
"Så du vill ha ett simintyg?"
"Ja det stämmer."
"Då tar vi väl och skriver ut ett sådant."
Sagt och gjort en minuten senare håller jag ett simintyg i min hand. Jag tackar så mycket och meddelar glatt Natalja att jag nu är frisk och kry, hon verkade vara lite missnöjd över att jag kom undan så lätt.

Steg två - Bestäm bassäng
Det var enkelt gjort, bassängen vid Nagatinskaja.

Steg tre - Bestäm en ny bassäng
På söndagmorgon kom Nataljas kusin och hämtade oss i sin lilla Lada, han avslöjade samtidigt att badhuset vid Nagatinskaja hade sanitetsdag (fritt översatt), det innebär att badhuset är stängt och personalen är ledig så någon sanitet handlar det inte om. De kom efter ett tag på en annan bassäng som också borde funka, så vi åkte dit efter diverse omvägar.

Steg fyra - Komplettera din utrustning
När man badar i ett badhus i Ryssland måste man förutom hälsointyg ha badmössa, badtofflor, badbyxor och handduk. Kusinen saknade badtofflor och läkarintyg vilket gjorde att vi fick åka runt i halvtimme för att fixa det. Hur man lyckas fixa ett läkarintyg klockan tio i Moskva på en söndagsmorgon ävergår mitt förstånd ännu märkligare blir det om man fixar det vid en byggtrust.

Steg fem - bestäm ny tid
Slutligen kom vi fram till bassängen, men tyvärr så var den bara öppen för pöbeln...ehh... allmänheten fram till 9.40 sedan var det träning eller något liknande och den öppnade återigen för päbeln.... oj igen.... allmänheten vid 20.00. Vi kollade nogrannt ut vilken seans vi ville deltaga i, för ni tror väl inte det är så lätt att man bara kan knalla in i bassängen vid 20.00 och simma hur mycket man vill? Strax innan 20.00 så öppnas omklädningsrummet och sen har man drygt 50 minuter på sig att simma.

Steg fem - checka in
På kvällen gjorde vi ett nytt försök, denna gång hade kusinen tröttnat så vi fick försöka själva. Först gick vi till receptionen för att höra oss för med instruktioner, vi gick sedan till gardroben för att hänga in ytterkläderna, därefter var det dags att betala, tillbaka till gardroben för att lämna in ytterskorna, gå till den andra receptionen för att visa upp kvittot samt sin hälsodeklaration och sedan vänta i tre - fyra minuter innan det blev tillåtet att gå in i omklädningsrummet.

Steg sex - Simma
Rätt enkelt simma tills någon säger till dig att du måste sluta. Byt sedan om och försök ignorera att tanterna som jobbar på badhuset då och då sticker in huvudet för att säga till att man ska skynda på sig.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan man ta Simborgarmärket på "ryska"?

november 30, 2005  
Anonymous Anonym said...

Beträffande läkarundersökning:
Det är exakt samma förfarande i Sverige vid läkarundersökning för "Förnyelse av Flygcertificat"
Eller för en hund (Jack) som går till veterinär i Tyskland för att kunna klara sin återresa till Sverige.

november 30, 2005  
Anonymous Anonym said...

Ja det är bra med Badmössa och galoscher. Det är som man säger innom elbranschen, då är man en isolerad ledare. Ingen statisk eller aktiv elektricitet påverkar ens kropp.

november 30, 2005  
Blogger Martin said...

:)
Beträffande simborgarmärket. Tidigare fanns det medaljer man kunde få:
"Den sovjetiska idrottens mästare" eller "meriterad mästare", det är dock bara strax över 100 000 som fått dessa medlajer.
Man ska väl vara glad att man bara får simma.

november 30, 2005  
Blogger Göran Holm said...

Och var är bilden på Martin i badmössa???????

november 30, 2005  
Blogger Martin said...

Bilder på mig? Varför det när det finns så mycket annat naket på internet? Jag får se nästa gång jag går och badar.

december 01, 2005  
Blogger Göran Holm said...

Naket???? Hade du inte badmössa på dig sa du???

december 01, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home