onsdag, april 12, 2006

Oväntat återbesök

I helgen var jag på klubb, inget unikt med det men det unika är att jag hade varit där en gång tidigare, 2001. 2001 var jag nämligen med på en resa UPF gjorde till Moskva, kära minnen från denna resa består av att jag bodde mitt emot Moskvas statliga stål och metallegeringsinstitut och att jag köpte med mig Stalinvodkan, bara fyra år kvar Erik.

För att ta det hela från början.
Det började bra med en förfest i detta hus, det tyckte jag var speciellt spännande. Anledningen till att jag tyckte det var upphetsande att vistas i detta huset var att det ursprungligen byggdes för höga partifunktionärer och var tänkt att fungera som en egen värld med affärer, bio, teater och annat under samma tak. Det visade sig också väldigt praktiskt på 1930-talet att ha så många av bolsjevikerna samlade på samma ställe, när det var dags för hemliga polisen att samla ihop kvoten för de som skulle skjutas så var det bara attåka till en adress. Det finns även en bok som ofta citeras, men egentligen är den rätt dålig.

Jag glider ifrån ämnet. Lägenheten beboddes av ett gäng norrmän, vad de gjorde i Moskva fick jag aldrig riktigt kläm på. Någon var åtminstone i militären hemma i Norge och var bara på semester i Moskva. Vi började dricka, jag drack öl det var gott. Vi spelade musik, men inte så högt. Dock tillräckligt högt för att det skulle komma ner en morgonklädd babusjka och klaga, klagomål som jag av någon anledningen fick ta emot. Hon började hota med polisen, jag lugnande henne. Hade ju i och för sig varit kul att säga att jag är säker på att de inte glömt vägen. Det kom faktiskt mycket riktigt två poliser då vi skulle gå fast de brydde inte om oss, de gick bara förbi. Vi höll oss dock på respektfullt avstånd. Mamma har lärt mig att man ska akta sig för killar med automatgevär.

Vi begav oss iväg, några av oss tog en taxi och villervallan bestämde vi andra oss för att ta metron. På vägen förklarade jag för Natalja vad skitkärring betyder, motsvarande på ryska är tydligen baba.

Nu till klubben. Vi kom till en pizzeria och då kände jag genast igen mig. Jag har länge undrat var detta ställe låg men trodde inte att det fanns kvar. 2001 såg det nämligen definitivt ut som en lönnkrog, en helt vanliga pizzeria och en hemlig dörr i en bokhylla. I år fanns det inte kvar någon bokhylla bara en trappa ner och vi var tvungna att betala inträde. 2001 räckte det med att vi var svenska studenter och vi kom in. Jag vet inte om det var en lönnklubb 2001, vi kan låtsas det så blir det mer spännande. Det var bra tryck i lokalen och så bra att jag glömde att jag hade betalt för öl i och med inträdet. Jag har nu därförtvå gratis öl på Papa Joe's, betyder det att jag måste gå tillbaka dit?

Klubben som sådan var so vanligt i Moskva, fullt ös långt fram till småtimmarna och någon slags halv strippshow. Med andra ord fullt normalt och ösigt, fast de här showerna kan jag gärna vara utan. Istället hade det varit betydligt trevligare om vi alla hade gått hem och avslutat kvällen med lite fin progg och pommes. Tyvärr så är antingen min kamera eller batterierna dåliga så att precis när jag ska knäppa något fint kort så tar kraften slut, så även i detta fall.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jaa Stalinvodka skulle jag faktiskt behöva, behöver lite terpentin till färgfläckarna på mina byxor :-)

/Erik

oktober 01, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home