onsdag, mars 15, 2006

Vodkaprovning

Skolans onsdagsmöten är lite som ett vanligt kommunfull- mäktigemöte, vi diskuterar en mängd olika frågor både stora och små, när det rör stora frågor brukar ett fåtal kunniga personer prata, inte jag. Jag koncentrerar mig istället på att sätt i mig så mycket som möjligt av fikan. Hur var det Ricardo sa, om alla koncentrerar sig på det de är bäst på så blir den samlade förmögenheten störst.
Ibland händer det dock att även jag kan deltaga, detta är när det blir lite lättare ämnen. Då är det dock ett annat problem, alla kan och vill prata.
Sådant var det för några veckor sedan, det hade föreslagits att vi skulle anordna en vodkaprovning. De svåra och jobbig punkterna klarades av relativt snabbt, men när det sen skulle bestämmas datum för vodkan så gick det inte, alla skulle vara med och ha en åsikt. Tillslut bestämdes det dock ett datum och att jag med min stora erfarenhet fick välja ut vodkasorter som skulle provas. Jag valde mellan om jag skulle ta några riktiga billiga rävgift som vodka privet som blir till is i frysen och några riktigt fina eller om jag uteslutande skulle gå på mellanklassen. Det blev det senare alternativet, de vodkasorter jag valde var:
  • Flagman(vanlig blå)
  • Nemiroff (med chili och hounung)
  • Staraja Moskva
  • Russkij Razmer
  • Russkij Standart

Hela proceduren hur proven skulle gå till var också mycket invecklad, det slutade med att varje person berättade lite om varje vodka, min vodkafabrik hade även tillverkat vodka under kriget men då gjort Molotovcoktails av dem, för detta hade fabriken fått en medalj. När föredragen var slut hällde jag upp sorterna i olika glas som vi sedan provsmakade i blindo och gav betyg. Resultatet blev att Russkij Standart vann med 30 poäng, men Flagman var tätt efter med 25 poäng och var nog den mest prisvärda.
Innan vi hade druckit hann vi också sätta i oss lite mexikansk mat, mycket gott sådan har jag saknat och umgås. Efteråt lekte vi en slags lek och fortsatte att dricka, jag var dock lite mesig och lämnade festen i förtid detta innan jag ens hade blivit full. På vägen hem fick jag och Natalja köpa tugummi och telefonkort till en hästryttare.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

hmm... Natalja har tydligen dåligt inflytande på dig. "lämnade festen i förtid", Du vet lika bra som jag att den enda godkända anledningen att lämna en fest i förtid är för att gå till nästa fest, även då ska man ju egentligen försöka gå först när det är dags... Ang. vodkaprovningen tycker jag att Russkij Razmer borde få pluspoäng för den fina texten på flaskan, samt de fina minnena. Jag har för mig att det var nått med nån mur och nån bil, men Hamsun kanske kommer ihåg mer? ;)

mars 16, 2006  
Blogger Martin said...

Jag erkänner, det var dåligt. Jag lovar bättring och bot.

Det är nästan så jag får skriva ihop en liten historia om den galna natten vid muren. Den var en av de mest minnesvärda nätterna i Moskva, men jag antar att alla har hört den minst tio gånger redan.
Kan tillägga att Natalja tycker vi var dumma i huvudet när vi betalade den summan för ett besök för att titta på några gravar.

april 03, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home