torsdag, januari 19, 2006

Ännu kallare

Hitills inga 37 minusgrader men det nya ryktet säger att det kommer på söndagnatt, efter det ska det bli varmare endast minus 18. Igår morse såg jag något otroligt tufft, det var på vägen till skolan vid metron från metrons strömmade det ut varm rök. Det såg ut som det brann, i själva verket var det värme som släpptes ut. Jag hade inte med kameran, idag tog jag en bild på samma ställe men nu hade den mest värmen redan försvunnit. Jag ska försöka ta en ny bild imorgon som visar all ånga som släpps ut. Eleverna på italienska, finska och japanska skolan som ligger i samma hus som svenska skolan har fått ledigt på grund av kylan. När föräldrar frågar om vi kommer stänga så frågar vi bara käckt varför då?
I övrigt har många företag fått stänga, reklamskyltar har släckts ner med mera, anledningen är att elen håller på att ta slut. Idag hörde jag en mycket trovärdig förklaring; Moskvas energiförbrukning ligger alltid strax under max när det nu blir köldknäpp får alla för sig att det är kallt och tar in extra element, kokar lite extra te och samtidigt måste man kompensera ännu mer för all el som försvinner genom dålig isolering med mera. Jag märker dock inget, på universitetet är det lika varmt som alltid, kanske till och med varmare. För att inte förgås av värmeslag så tvingas jag att sova med öppet fönster som alltid. Jag vet jag är energibov, men jag har inget val, jag vill inte svettas ihjäl i min säng. Det blir behgligt svalt i rummet och luften känns för en gångs skull frisk och nyttig, jag sover med andra jättebra.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

37 grader! Är du säker på att det inte är din febertermometer som du avläser?

januari 19, 2006  
Anonymous Anonym said...

På svenk TV kommenterar de kylan i Moskva och visar bl.a. en tant, som placerat kuddar i fönstret för att försöka utestänga kylan. TV säger också något om att Ryssland nu ska "ta till" sina energireserver p.g.a. kylan! Energin till Finland från Ryssland ska visst också "strypas". F.ö. lär det visst vara ca minus 35 i norra Sverige!

januari 19, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home