måndag, februari 13, 2006

Vildhundar

Frågar man någon vad som är negativt med att bo i Moskva så får man ofta ett och samma svar. Det är inte den dåliga luften, trafiken (det brukar bara konstateras att den finns), de stora avstånden, dill (som i sig inte är något negativt). Istället är det vildhundarna som är det värsta i Moskva och på andra plats kommer tanterna som matar hundarna. Jag vet åtminstone två personer som blivit bitna och fått ta stelkrampsspruta och några stycken till som blivit jagad när de varit ute och sprungit själv har jag blivit väckt av att åtta kåta vildhundar som stod nedanför mitt fönster och skällde på varandra halva natten, sett hur fort en person kan hoppa av en cykel när det kommer ett gäng vildhundar, roat betraktat skådespelet när en bil försöker köra iväg men framför står några vildhundar och skäller. Som ni kanske förstår så gillar inte vildhundar snabba rörelser.

Jag har sett en uppgift som påstod att det fanns 40 000 vildhundar i Moskva. Hittills har de inte dödat någon människa, bara någon enstaka hjort i en av Moskvas friluftsområde. Det hela började i början 1990-talet då ryssarna över en natt blev fattiga, lösningen var att släppa ut hundarna. Då slapp man åtminstone att mata dem, dessa hundar har överlevt och dessutom förökat sig.
Jag lärde mig för ungefär en vecka sedan att det finns två olika sorters vildhundar. De som åker metro och de som inte gör det. Det finns till och med ett speciellt namn för metroåkande vildhundar. Läste en rolig artikel där det minsann klargjordes att Moskva kanske har många vildhundar men invånarna kan vara stolta för att världens intelligentaste vildhundar finns i Moskva, detta då de kan åka metro. Hundarna lärde sig tidigt att åka pendeltåg, buss, spårvagn och tillslut så åkte de även metro. Det är en rätt roande syn att se hundar åka rulltrappa och sen gå på tåget för att åka till sin älsklingsstation, där det finns gott om mat. Ibland kommer man på metron och ser en ledig plats, tror man men istället ligger det en hund på sättet och gör inget nummer av att flytta sig. Enligt tidningen så var de hundar som åker metro helt ofarliga (tror jag inte på) det är de andra man ska passa sig för.
En djurvänlig tjej jag känner kom till Moskva och tyckte att hundarna var rätt gulliga, efter några veckor hade detta ändrats radikalt; hon hade på kort tid blivit jagad två gånger och varje gång hon sen såg några hundar var hon lite rädd och när hon såg att någon matade hundarna blängde hon surt på dem. Jag tror dock inte det hjälpte, hundarna finns kvar och likaså tanterna som då och då ger dem mat.