måndag, mars 27, 2006

Allsång i minibuss

Det märks att man är tillbaka i Ryssland. När jag igår kom till den alltid lika vackra flygplatsen Sjeremesjevo var det en gigantisk kö till passkontrollen. Före oss hade det landat ett flygplan modell större från Kina eller Korea. Jag hade inte alls lust stå i kön så när tillfälle gavs gick jag och frågade om man kunde gå genom passkontrollen för enbart ryssar om det inte fanns några ryssar i den kön. Det kunde man, jag gick dit och med mig följde ett hyfsat stort gäng, jag blev genomsläppt men sedan tog det stopp. De som kom efter fick helt enkelt vända om, detta just för att passkontrollanten inte ville ha paus, officiellt var det för att kön skulle vara ledig för alla ryssar. Det fanns dock inga ryssar. Jag kände lite dåligt samvete över att jag hade lurat så många att lämna sina platser i köerna, men det var inget jag kunde göra åt det så jag gick ut och hoppade in i en av de små minubussarna. Jag satte mig, betalade och vi körde iväg, snart uppstod dock en dispyt. Det saknades pengar, chauffören blev sur och ville ett tag inte köra mer men blev övertalad till att fortsätta. Tugget fortsatte dock, framförallt mellan två tanter där den ena anklagade den andra att inte betala för sig. De tjatade fram och tillbaka. Inget heller något vettigt kom de fram till, de lyckades bara förstöra en bilfärd för oss. Vid ett tillfälle en man som var lika tött på tanterna att chauffören skulle stanna och släppa av alla kvinnor så kunde vi män själva åka vidare glada, nöjda och sjunga. Jag vet inte om vodka inkluderades i detta, men jag håller det inte för otroligt. Det blev inget med det, tanterna fick sitta kvar och det blev ingen allsång.
Vad jag förstod så fick inte chauffören de saknade pengarna, han fick mer pengar ett tag men fick ge tillbaka dem för att de hade räknat fel. Senare ville en person ge tio rubel, men hade bara en 500 rubelsedel. Jag tänkte ett tag betala de 30-40 rubel det rörde sig om, bara av ren vänlighet men jag kände på mig att det var bättre att hålla käft annars skulle jag väl bli anklagad för att inte betalt och sen skulle de andra sjungande åka iväg utan mig.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Var en ganska bra historia, som jag tror väldigt väl speglar rysk vardag = mycket "gagg" om en liten detalj, som är en stor viktig sak för dom som drabbas (alltså chaffören och dom som anklagas).
Steg in i flygbussen från Sturup till Lund en mörk kväll. Chaffören stod utanför och rökte när jag gick på bussen. Han såg mig, meddelade att man skulle komma fram och betala innan han körde.
Jag var för trött för att gå fram i bussen igen efter det jag hade satt mig och han var "svenskt passiv" och brydde sig inte = jag orkade ej betala och han orkade ej ta betalt.

april 01, 2006  
Blogger Martin said...

Va?! Tjuvåker du på bussar? Du hade väl åtminstone bälte på dig? Jag hade det på mig när jag åkte flygbuss senast. Högtalarrösten berättade det så trevligt, inte alls som jag är van vid så jag vara bara tvungen att lyda.

april 03, 2006  
Blogger Göran Holm said...

Men kollade du da forst sa att busschaufforen hade balte...sa du inte grovt forolampade hans koregenskaper genom att anvanda baltet????

april 09, 2006  
Blogger Martin said...

Enkelt det fanns inga bälten och den lätta går jag inte på längre, fast jag har lärt mig att om man kör på MKAD (motovägsringen) så får man använda bäte.

april 12, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home