tisdag, april 18, 2006

Köpa körkort

Även om jag inte själv råkat ut för detta så måste jag dela med mig om denna historien. Jag fick idag reda på att Natalja inom den närmsta tiden måste åka till Penza, jag förstod först inte varför. Det tog ungefär 20 minuter innan jag fattade, jag ska försöka hålla mig kortare.

Natalja har en kompis som är fysiskt svag, mycket svag, så svag att han inte kan få körkort. Jag vet inte hur svagt detta är Ryssland, vad är reglerna för Sverige? Nåväl allting går att köpa i Ryssland, även körkort. Som Natalja uttryckte det så gäller det bara att hitta rätt pris och vara rätt slags person. Alla kan inte föra sådana här delikata affärer, jag till exempel påstods vara för naiv och godtrogen svensk för att kunna lyckas med konststycket.

Det första man behöver är alltså kontakter, man kan ju inte vandra in på första kontor i Moskva och be att få köpa ett körkort. För det första så är Moskva jättestort och risken att man går in på fel kontor är ju överhängande, istället för ett körkort så får man kanske ett flygcertifikat eller vapenlicens. Penza är mycket mindre och därför så borde chansen att på måfå gå in på rätt kontor vara större. Dessutom antar jag att även jämnviktspriset styr sådant här och jag antar därför att priset på körkort i Penza är lägre i Penza än i Moskva. Dessutom så har Natalja en kontakt i Penza som kan fixa sådant här, snarare en kompis (Igor) vars mamma kan fixa det (eller har hon en kontakt som i sin tur har en kontakt som känner någon som mot lite betalnin kan ge namnet på en kille (eller tjej) som har gjort det och därför kan berätta hur man ska göra).
Nåja för att göra det hela lite krångligare. Även om man ska köpa ett körkort måste man skriva in sig på en körskola och för att göra det måste man vara registrerad boende i den staden.
För att vara registrerad boende i staden måste man ha någonstans att bo. Natalja har en lägenhet som hon kan registrera Aleksej i, för att göra detta måste de vara i Penza på en lördag, registreringsbyrån har nämligen bara öppet på onsdagar och lördagar mellan 10-12. Jämför detta med www.adressandring.se Själva registreringen går tydligen till så här att den personen/personer som bor i lägenheten går till registreringsbyrån tillsammans med den som vill flytta in och försäkrar att de inte har något emot att en person flyttar in, trots att hyran då blir högre, kommunal service bygger på hur många som är registrerade i huset. Jag tycker dock att den även borde ta hänsyn till att tjejer i medelsnitt duschar längre och därför förbrukar mer vatten, detta är jag nämligen övertygad om att de gör. Så är dock inte fallet.
Då uppkommer givetvis den logiska frågan hur är det om en familj har ett barn har den också yttranderätt och när går i så fall gränsen? Kan en nyfödd parvel förbjuda någon att flytta in i lägenheten och hur blir det om ett nytt barn förds och dess syskon är svartsjuka kan de tvinga ut den nyfödda på gatan? Jag fick inget svar på dessa frågor.
Har man väl fixat en registrering så borde det bara vara att gå till körskolan och skriva in sig. Icke sa Nicke, körskolan börjar bara vissa dagar, nästa gång är den förste maj och nästa gång är inte förrän om fyra månader.
Sammanfattning:
1. Natalja och Aleksej åker till Penza.
2. Lördag klockan 10 står de i kö i flera timmar för att registrera att Aleksej nu bor i Penza.
3. De gå sedan till någon slags läkarmottagning och mutar någon för att få ett intyg på att Aleksej är friskt.
4. Aleksej skriver in sig på en körskola där man kan köpa ett körkort.
5. Körkortet erhålles, fast när eller hur vet jag inte.

Ni undrar givetvis om jag är sugen på att köpa ett körkort, självklart men jag vet inte det hela verkar så omständigt. Men visst vore det fräckt om jag hade ett reservkort.

20 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej kan du hjälpa mig att köpa ett körkort?

februari 13, 2008  
Anonymous Anonym said...

Hej jag är ibehov att ha ett körkort ett eu skulle va jätte bra. men hör av dig om du vet vart man kan vända sig. Här ar min msn så hör av dig kalibern76@hotmamail.com

september 17, 2008  
Anonymous Anonym said...

Hej, vet du om man måste ha varit registrerad som boende i landet i wtt år innan man kan byta det utländska mot ett svenskt?

Vidare har dågra länkar till sidor som "förmedlar" körkort som går att köpa?

Skulle uppfatta all info du kan hitta.

Och det skulle vara nice om du kunde, i mån av tid och intresse, skicka mig ett mail om det heka.

Min mail är jeppovic@hotmail.com
den adressen är även min msn.

Mvh

Jesper

november 13, 2008  
Anonymous Anonym said...

Om du kan hjälpa mej med körkort så maila på
bridge8106@hotmail.com
det är min msn/mail.

november 20, 2008  
Blogger slitez said...

Hej kan du fixsa ett körkort till mig, svara så fort du kan, Mvh Danne
dannedread@hotmail.com

mars 18, 2009  
Anonymous Anonym said...

Hei. Kan du ordne EU kørkort for dessa kl. A BE CE DE så ta kontakt med meg snarest mulig.

Min adresse er svenor.ab@gmail.com

Og venter svar snarest mulig!!!!!

juni 29, 2009  
Anonymous Anonym said...

om du kan fixa körkort så hör av dig till mig på kigr@live.se

juli 18, 2009  
Blogger Martin said...

Jag varken har lust eller kan fixa körkort så var snälla sluta höra av er.

juli 18, 2009  
Blogger Martin said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

juli 18, 2009  
Anonymous Anonym said...

Vilka idioter de som skriver kommentar..
Hallo, everybody: ingen svensk får använda ett rysk körkort i Sverige!
Utan bara de ryssar som bor i Sverige mindre 1 år, daräfter måste de också göra prov (rysska körkort bytas EJ till svenska körkort)

augusti 06, 2009  
Anonymous Anonym said...

Måste tilläga också:
Det allting går att köpa i Sverige också, även körkort, det bara att hitta rätt pris och vara rätt slags person.

Det var ju i Metro om körskola i Skåne eller Göteborg som sålde körkort, eller?..

Och i Ryssland.. Det var för 15 år sedan minst när man kunde göra körprov direkt på körskolen, då kunde man betala lite mer för 100% garanti att han ska få körkort, förstår ni? :-)

Och det betydde bara att de skulle inte knulla din hjärna typ du gljömde att kolla på, vet inte, biltaket t.ex.

Nu, från 90 talet, det går absolut inte att köpa något riktigt körkort t.ex. i Moskva eftersom man gör alla provar inte på skolan utan att direkt i vägpolisavdelning under senaste 15 år.

augusti 06, 2009  
Anonymous Anonym said...

GÖTEBORG. Mitt under övningskörningen fick Sandra erbjudandet - teoriprov, uppkörning och godkänt körkort för 20 000 kronor.

Allt hon behövde göra var att betala kontaktmannen pengarna.

http://www.gt.se/nyheter/1.1105462/hon-erbjods-att-kopa-korkort-for-20-000

Åka i Göteborg, det kostar billigare än att köpa i Ryssland.

augusti 06, 2009  
Anonymous Anonym said...

Hej

Kan någon hjälpa att köpa ett svensk körkort,har förskökt många år orkar inte mera med det.Hjälp mig.....

augusti 07, 2009  
Anonymous Anonym said...

hej hjälp mig med ett körkort maila mig på rodde_76@hotmail.com

juni 29, 2010  
Anonymous Anonym said...

Det går bra att köpa lagligt kk i Ryssland!
Och sedan åka till Polen eller Danmark och byta ut det mot deras.
Då har man ett EU-kk som är 100% lagligt som man kan byta mot svenskt.
Det måste vara mycket skönt att slippa alla dem äkligaste någonsin idioter: transportstyrelse, trafikskolor, läkare och andra parasiter som lever på det!!!
Ni som fick kk i Sverige kan inte ändå köra riktigt!!!

Denis

juli 04, 2010  
Anonymous Tony Rasmussen said...

skulle vilja köpa ett kort...

september 24, 2010  
Anonymous Anonym said...

hej. jag skulle vilja köpa 3st körkort på mig och några familj medlem. så om du kan fixa ett EU-körkort då snälla kontakta mig på detta mail : t.g_rapper@live.se

augusti 28, 2011  
Anonymous Anonym said...

Ni alla som fite gå och ta körkort sj om du kan köra och hur kan man facks sit liv och andra folk

oktober 11, 2011  
Anonymous Anonym said...

hejsan jag blev av med mitt körkort för ca 2 år sen körde för fort och ids inte ta om teorin igen och allt sån vart kan jag vända min för att köpa ett nytt giltigt kort ? snälla hjälp mig är i stort behov kontakta mig så får vi se mvh
johan_arlastig@live.se

oktober 11, 2011  
Anonymous Anonym said...

Intressant, jag vill också köpa ett nytt körkort! Har redan ett legalt men det är något speciellt med ryskt körkort.
Svensk körkort= Absolut
Ryskt körkort=Stolichnaya

Eller vad säger du Martin?

december 14, 2012  

Skicka en kommentar

<< Home