tisdag, april 18, 2006

Gamla Moskva

För länge sedan fick jag ett mail med massa gamla bilder på Moskva av min gode vän Josh som jag pluggade ryska med första termin. Josh är fortfarande kvar i Moskva och vi träffas då och då och spelar biljard eller äter amerikansk frukost på ett amerikanskt kafé. Jag tänkte nu lägga ut några av bilderna tillsammans med nytagna så att ni kan se någr förändringar som skett.

Bilden ovan är från dåvarande Ulitsa Marksa. I bakgrunden ser man huset där COMECON höll till, för er obildade som inte vet vad detta var kan jag berätta att det var här femårsplanerna planerades och redigerades. Nu är det där Duman bor. Det fanns uppenbarligen reklam även på den tiden, enda kravet att den skulle vara röd. Nedan är en modern bild.



En annan central del från Moskva.
Ulitsa Kalinina, nuvarande Tverskaja. Notera träden och den något måttliga traffiken. Vilket ska jämföras med detta:


Slutligen det som ändrats mest.

Nuvarande Ochotnyj Rjad, är byggde man senare ett underjordiskt köpcentum och när man gjorde det så underminerade man grunden för hotell Moskva. Detta fick man därför plocka ner och man dikuterar fortfarande vad man ska bygga det, alternativen är än så länge; ett torg, park, ett likadant hotell, ett nytt lyxhotell, högsta dmstolen och massa andra galna förslag jag inte hört om.